28.03.2024
23.01.2013 aktualizacja 23.01.2013

Nowy biomarker w diagnostyce raka mózgu

Naukowcy z USA zidentyfikowali nowy biomarker, który może pomóc w wykrywaniu glejaka, najczęściej występującego złośliwego raka mózgu - informuje pismo "Neurosurgery".

Glejaki są najgroźniejszymi nowotworami pierwotnymi mózgu. Powstają w wyniku niekontrolowanych podziałów komórek glejowych. W przypadku zdiagnozowania glejaka wielopostaciowego (IV stopień złośliwości) pacjenci przeżywają średnio 7-11 miesięcy.

Badania genetyczne pozwoliły z niemal dwustu potencjalnych biomarkerów wyselekcjonować białko ELTD1 (zawierające naskórkowy czynnik wzrostu, latrofilinę i siedem domen transbłonowych), które okazało się mieć najsilniejszy związek z glejakiem.

Zainteresowanie naukowców ELTD1 wynika z faktu, że białko to bierze udział w angiogenezie, czyli procesie powstawania nowych naczyń krwionośnych. W przypadku nowotworów tworzące się w nadmiarze naczynia odżywiają guz i przyczyniają się do przerzutów.

ELTD1 działa podobnie jak inne, znane już markery glejaka, takie jak VEGF (czynnik wzrostu śródbłonka naczyniowego). Podczas badań zaobserwowano, że im bardziej zaawansowany nowotwór, tym większa ekspresja białka i mniejsze szanse na przeżycie.

W dalszych eksperymentach naukowcy wszczepili komórki glejaka do mózgów szczurów. Wraz z rozwojem guzy wykazywały rosnącą ekspresję ELTD1.

"W ostatnich latach postęp w badaniach doprowadził do zidentyfikowania biomarkerów związanych z glejakiem. Choć nasze wnioski wymagają zweryfikowania, marker ELTD1 może okazać się przydatny w diagnostyce nowotworów mózgu, zwłaszcza glejaka wielopostaciowego" - mówi autor badań dr Rheal A. Towner z Oklahoma Medical Research Foundation.(PAP)