25.06.2019
PL EN
04.02.2013 aktualizacja 04.02.2013

Kilka sposobów na podniesienie poziomu inteligencji dziecka

Spożywanie nienasyconych kwasów tłuszczowych, interaktywne czytanie i uczęszczanie do przedszkola przyczyniają się do wzrostu IQ u małych dzieci - doszli do wniosku amerykańscy badacze.

Naukowcy z New York University\'s Steinhardt School postanowili przyjrzeć się przeprowadzonym dotychczas badaniom nad różnymi czynnikami mogącymi podnieść poziom inteligencji człowieka i ustalić, które z uwzględnianych zabiegów są efektywne.

Stwierdzili, że jedną z najskuteczniejszych metod jest stosowanie diety bogatej w nienasycone kwasy tłuszczowe u kobiet w ciąży i noworodków, gdyż substancje te wspomagają powstawanie i rozwój komórek nerwowych w mózgu małego dziecka.

Badacze uznali jednak za niewystarczające dowody, wskazujęce że inteligencję wspomagają inne składniki odżywcze: żelazo, cynk, witaminy z grupy B, ryboflawiny, tiamina i niacyna.

Kolejnym działaniem służącym wzrostowi IQ okazało się interaktywne czytanie, czyli zdolność rodzica do zainteresowania dziecka i włączenia go w proces czytania (podczas gdy to opiekun pełni funkcję narratora).

Interaktywne czytanie przyspiesza rozwój językowy malucha, a tym samym czyni go inteligentniejszym. Ważne jednak, aby czytać z dzieckiem już zanim dziecko ukończy cztery lata.

Naukowcy uznali, że nie mniej ważnym czynnikiem jest posłanie dziecka do przedszkola, które umożliwia intensywny kontakt z językiem, a także zapewnia nowe, złożone i urozmaicone środowisko.

Badacze jednakże doszli do wniosku, że nieprawdziwe jest przekonanie o tym, iż im wcześniej dziecko rozpocznie naukę, tym będzie mądrzejsze.

"Wyniki naszych analiz wspierają wcześniejsze doniesienia o pozytywnym wpływie, jaki wywiera na inteligencję złożone otoczenie, ale poddają w wątpliwość inne, na przykład te stanowiące dowód na to, że wcześniejsze kształcenie jest bardziej efektywne" - podsumowuje John Protzko, jeden z badaczy.

Szczegółowe wyniki badania zostały opisane w artykule zamieszczonym w czasopiśmie "Perspectives on Psychological Science". (PAP)

ooo/ ula/

Copyright © Fundacja PAP 2019