19.04.2024
04.02.2013 aktualizacja 04.02.2013

Luty dobrym czasem na obserwacje Merkurego

Najlepsza w 2013 roku okazja do wieczornych obserwacji Merkurego nadarza się właśnie w lutym - poinformował PAP dr hab. Arkadiusz Olech z Centrum Astronomicznego PAN w Warszawie.

Jak przypomniał astronom, Merkury to najbliższa Słońcu planeta. Na niebie nie oddala się on od naszej dziennej gwiazdy na więcej niż 28 stopni, a przez to warunki do jego obserwacji są zawsze trudne. "Podobno Merkurego nie dojrzał nigdy sam Mikołaj Kopernik, choć jest to raczej legenda niż fakt historyczny" - dodał.

Dr Olech zapowiedział, że 16 lutego o godz. 22.30 Merkury znajdzie się w maksymalnej elongacji wschodniej, czyli w maksymalnej odległości kątowej od Słońca. To stworzy dobre warunki do obserwacji tej planety.

Merkurego widać około godziny po zachodzie Słońca niespełna 10 stopni nad zachodnim horyzontem. Maksymalna wysokość planety zostanie osiągnięta w okolicach 18 lutego. "Lepsze warunki do wieczornych obserwacji Merkurego w tym roku już nie wystąpią. Warto jednak nadmienić, że niewiele gorsze będziemy mieli w okolicach 6 czerwca" - zauważył naukowiec.

Dodał, że jeśli mamy bardzo dobry widok na zachodni horyzont, tuż pod Merkurym możemy znaleźć jeszcze Marsa. Dojrzenie Czerwonej Planety będzie jednak bardzo trudne - 8 lutego Merkury i Mars będą znajdować się tylko 0.3 stopnia od siebie.

aol/ agt/