29.03.2024
14.02.2013 aktualizacja 14.02.2013

Żółwie mamy mogą zahamować rozwój zarodków

Żółwice mają możliwość zatrzymania rozwoju swoich jaj do momentu, kiedy uznają, że można je znieść - zaobserwowali badacze.

Służy temu lepka substancja produkowana w drogach rodnych, która redukuje zarodkom dopływ tlenu. Samice muszą być ostrożne, wybierając miejsce i czas składania swoich cennych jaj, aby mieć pewność, że będą dysponowały odpowiednimi zasobami pożywienia i bezpiecznymi warunkami otoczenia.

Anthony Rafferty z australijskiego Monash University razem z kolegami badał jaja i działanie jajowodów trzech gatunków słodkowodnych żółwi, a także morskich żółwi zielonych z Australii. Okazało się, że śluzowata substancja produkowana przez ciężarne żółwice stwarzała w ich jajowodach warunki obniżonego poziomu tlenu, co zatrzymywało rozwój zarodków na określonym etapie. Tymczasem embriony trzymane w optymalnych warunkach z dużą ilością tlenu kontynuowały normalny rozwój - odkryli badacze.

"Co zaskakujące, żyworodność wyewoluowała u ponad 120 gatunków jaszczurek i węży, ale nigdy u gatunków ściśle spokrewnionych z krokodylami czy żółwiami. Do tej pory przyczyny tego faktu nie były poznane" - powiedział dr Rafferty.

U tych gadów jaja przy składaniu nie powinny być obracane, gdyż wpływa to na połączenie wewnętrznych błon i powoduje śmierć zarodków. "Wydaje się nam, że samica próbuje zatrzymać rozwój na tym etapie, żeby potem podczas składania i ewentualnego obrócenia jaj nie spowodować śmierci zarodków" - podkreślił Rafferty.

"Wygląda na to, że wiele zarodków w gniazdach po prostu nie jest w stanie ponownie zacząć się rozwijać po złożeniu jaj i umiera na etapie, który właśnie badamy - powiedział Rafferty. - Dzieje się coś, co nie wyzwala dalszego rozwoju tych jaj. Dalsze badania powinny to wyjaśnić".

Wyniki badania opublikowanego w magazynie "The American Naturalist" mogą być pomocne również dla działaczy ochrony przyrody, zwłaszcza, że z jaj zagrożonych żółwi - jak żółwie skórzaste - rzadko wykluwają się w sztucznych warunkach młode osobniki. (PAP)