28.03.2024
19.02.2013 aktualizacja 19.02.2013

Pies rozpozna psa

Psy potrafią odróżnić zdjęcia innych psów - bez względu na rasę - od podobizn ludzi i innych domowych oraz dzikich zwierząt, a ponadto potrafią je przypisać do jednej kategorii - wynika z francuskich badań.

Dr Dominique Autier-Derian z National Veterinary School w Lionie razem z kolegami przetestowała psią umiejętność rozróżniania gatunków i przypisywania wybranych do kategorii "pies", bez względu na mnogość występujących ras - podał magazyn "Animal Cognition".

Życie społeczne osobników tego samego gatunku wymaga, aby zwierzęta potrafiły rozpoznać swoich pobratymców. Dotychczasowe badania wykazały, że niektórym gatunkom przychodzi to łatwiej niż innym.

Autier-Derian badała psy, które charakteryzują się największą różnorodnością morfologiczną wśród zwierząt. W istocie, istnieje ponad 400 czystych ras psów. Autorzy zastanawiali się, czy te różnice są wyzwaniem dla czworonogów próbujących rozpoznać swój gatunek w zestawieniu z innymi, mając do dyspozycji tylko wskazówki wizualne.

Dziewięciu psom pokazywano na ekranie komputera zdjęcia psów różnych ras i równocześnie fotografie 40 innych gatunków, w tym podobizny ludzi. W sumie pokazano psom 144 pary zdjęć. Badacze obserwowali, czy badane czworonogi potrafią rozróżnić psy, czyli czy interesują się nimi bardziej i czy potrafią przypisać je do jedynej kategorii.

Rezultaty wykazują, że psy są w stanie stworzyć odrębną kategorię dla wizerunków swoich kuzynów i przypisać do niej nawet bardzo różne psy. Taką umiejętność wykazywały wszystkie badane osobniki.

"Choć ludzie rozciągnęli gatunek Canis familiaris do jego morfologicznych granic, to jego biologiczna istota została zachowana" - podsumowali badacze. (PAP)