19.04.2024
04.03.2013 aktualizacja 04.03.2013

Meteoryt ważący 18 kg odkryto na Antarktydzie

Meteoryt ważący 18 kg, tkwiący w lodowcu Antarktydy Wschodniej - największy, jaki odkryto w tym regionie od ćwierćwiecza - znaleźli naukowcy ze stacji polarnej Princess Elisabeth Antarctica.

Informacja na ten temat pojawiła się na stronie http://www.antarcticstation.org/.

Ośmiu naukowców natrafiło na kamienny meteoryt, przeczesując pod koniec stycznia lodowiec Nansen Ice Field w odległości ok. 140 km na południe od belgijskiej stacji badawczej Princess Elisabeth Antarctica. W trakcie 40-dniowej ekspedycji znaleźli aż 425 meteoryty, ważące w sumie 75 kg.

Ten największy "był dla nas znaleziskiem zaskakującym, nie tylko ze względu na wagę, ale dlatego, że zwykle nie znajdujemy tak dużych meteorytów w Antarktyce" - podkreślił geolog z Universite Libre de Bruxelles, Vinciane Debaille. To największy taki okaz znaleziony na Antarktydzie Wschodniej od ćwierćwiecza - dodał.

Naukowcy, którzy znaleźli meteoryt, pochodzą z USA, Belgii i Japonii. Realizują projekt SAMBA. Wstępne analizy wykonane w terenie pozwalają sądzić, że 18-kilogramowe znalezisko jest zwykłym chondrytem, czyli najbardziej typowym, najczęściej znajdowanym meteorytem kamiennym. Jego zewnętrzna warstwa uległa erozji, dzięki czemu naukowcy zyskali wgląd do wnętrza. Na razie obiekt znajduje się w Japonii, gdzie jest rozmrażany w szczególny, kontrolowany sposób - tak, by do jego wnętrza nie przeniknęła woda. Później zostanie przewieziony do Belgii.

"Badamy meteoryty, by lepiej zrozumieć, jak powstawał Układ Słoneczny, jak ewoluował, jak Ziemia stała się planetą wyjątkową w naszym systemie" - tłumaczy Debaille. - W tym sezonie misja związana z projektem SAMBA odniosła sukces zarówno pod względem liczby, jak i wagi znalezionych meteorytów. Dwa lata temu znaleźliśmy ich mniej niż 10 kg".

Jak czytamy na stronie stacji badawczej Princess Elisabeth Antarctica, liczba znanych, odkrytych dotychczas meteorytów wynosi 56,5 tys., z czego w samej Antarktyce było ich 38,5 tys. Wśród tych antarktycznych tylko 30 proc. ma masę większą niż 18 kg. W ciągu roku znajduje się około tysiąca meteorytów ważących mniej niż 10 dkg i około stu ważących do kilograma. (PAP)