25.04.2024
30.03.2013 aktualizacja 30.03.2013

Odkryto nowy rodzaj supernowych

Astronomowie znają dwa główne typy supernowych, jednak badania międzynarodowego zespołu wskazują na istnienie nowej podkategorii tych obiektów, którą można określić mini-supernowymi.

Pierwszy z podstawowych typów supernowych powstaje w wyniki zapadnięcia się wielkiej gwiazdy, mającej masę od 10 do 100 razy większą niż Słońce. Drugi z typów, określany jako Ia, obejmuje całkowite zniszczenie białego karła, będącego składnikiem układu podwójnego gwiazd. Nowa kategoria również dotyczy białych karłów, ale wybuchy są mniej energetyczne niż w typie Ia i mogą nie zniszczyć całkowicie białego karła.

„Supernowa typu Iax to w zasadzie mini-supernowa” mówi Ryan Foley, stypendysta na Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics (CfA), który jest głównym autorem publikacji przyjętej do druku w czasopiśmie naukowym „The Astrophysical Journal”.

Zespół badawczy zidentyfikował 25 obiektów pasujących do nowej kategorii supernowych. Żaden z przypadków nie wystąpił w galaktyce eliptycznej (galaktyki takie zawierają stare gwiazdy), co sugeruje, że supernowe typu Iax występują w młodych układach gwiazd.

Naukowcy szacują, że supernowe typu Iax powinny stanowić około jedną trzecią liczby supernowych typu Ia. Nie obserwuje się ich jednak tak dużo, gdyż są sto razy słabsze. Jako prototypowy przykład takiej supernowej uznano wybuch supernowej SN 2002cx