28.03.2024
22.04.2013 aktualizacja 22.04.2013

Nowa nadzieja na pokonanie koronawirusa

Kombinacja dwóch leków przeciwwirusowych - rybawiryny i interferonu-alfa-2b - może powstrzymać replikację groźnego koronawirusa nCoV w warunkach laboratoryjnych - wykazali naukowcy z amerykańskiego Narodowego Instytutu Zdrowia USA (NIH).

nCoV (ang. novel coronavirus) jest nowo odkrytym wirusem z rodzaju koronawirusów, odpowiadających za cykliczne, sezonowe, grypopodobne zakażenia dróg oddechowych. Jest zbliżony do znanego i niezwykle groźnego wirusa SARS. Po raz pierwszy zidentyfikowano go w Arabii Saudyjskiej we wrześniu 2012 roku. Według danych Światowej Organizacji Zdrowia, od tego czasu na całym świecie odnotowano 17 przypadków zakażeń nowym wirusem, z czego 11 osób zmarło. Chociaż liczba zakażonych jest na razie niewielka, eksperci ostrzegają, że może się to zmienić, gdyż nCoV potrafi się przenosić z człowieka na człowieka.

Ze względu na wysoką śmiertelność, naukowcy z należącego do NIH Narodowego Instytutu Alergii i Chorób Zakaźnych (NIAID) postanowili w trybie pilnym zająć się określeniem możliwości leczenia zakażeń nowym koronawirusem. Badania laboratoryjne przeprowadzili na komórkach dwóch gatunków małp.

Okazało się, że zarówno rybawiryna, jak i interferon-alfa 2b (leki stosowane powszechnie w terapii zapalenia wątroby typu C) hamują replikację nCoV, nawet stosowane indywidualnie. Jednak wymagane do osiągnięcia pożądanego efektu stężenia leków przekraczają normy dopuszczalne dla ludzi.

Naukowcy postanowili więc połączyć te dwa specyfiki przeciwwirusowe. W wyniku prób udało im się określić optymalną kombinację dawek, które są skuteczne, a jednocześnie bezpieczne dla ludzi.

Teraz specjaliści NIH planują potwierdzić otrzymane wyniki w badaniach na żywych małpach. (PAP)