16.04.2024
01.05.2013 aktualizacja 01.05.2013

Sezonowe przygnębienie dopada szczury na wiosnę

Objawy sezonowej choroby afektywnej (ang. seasonal affective disorder, w skrócie SAD), które ludziom dokuczają jesienią i zimą, u szczurów pojawiają się wiosną, gdy dni stają się dłuższe - wykazały badania, o których poinformował tygodnik "Science".

Biolodzy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego (USA) ustalili, że objawy depresji i lęku u gryzoni są wynikiem zmian chemicznych zachodzących w mózgu. Komórki nerwowe szczurów funkcjonujących przez tydzień po 19 godzin na dobę w ciemności, syntezowały więcej dopaminy, co sprawiało, że zwierzęta były mniej zestresowane i lękliwe oraz chętniej eksplorowały nieznane zakamarki labiryntu. W sytuacji, gdy przez 19 godzin na dobę gryzonie miały kontakt ze światłem dziennym, produkowane były większe ilości somatostatyny, która wyzwalała niepokój.

Zmiany nie były związane z powstawaniem nowych neuronów. Zachodziły one w obrębie tych samych komórek, które "przełączały się" na syntezę innego neuroprzekaźnika - mówi autor badań Nicholas Spitzer.

Szczury gromadzą pożywienie nocą, podczas gdy ludzie zdobywają je za dnia. Różnice te mają więc sens - podkreśla badacz. Jego zdaniem informacje te mogą w przyszłości pomóc opracować nowe metody walki m.in. z chorobą Parkinsona, powodowaną przez śmierć neuronów dopaminergicznych, które syntezują i uwalniają dopaminę.(PAP)