28.03.2024
18.05.2013 aktualizacja 18.05.2013

Wskazano najlepszy sposób opóźniania dojrzewania owoców i kwiatów

Najskuteczniejszą metodą, która pozwala opóźnić dojrzewanie owoców w transporcie czy moment więdnięcia kwiatów, a przez to zmniejszyć straty, jest fotokataliza - ustalili naukowcy w periodyku "Chemical Reviews".

Po zerwaniu owoców i warzyw, albo ścięciu kwiatów, rośliny te są wciąż żywe, a ich tkanki wciąż produkują etylen - gaz, który przyspiesza dojrzewanie i kwitnienie. To właśnie dzięki etylenowi możemy w domu przyspieszyć dojrzewanie zielonych owoców, np. bananów, zamykając je w szczelnej torbie.

Etylen wydzielany jest również przez setki ton produktów, transportowanych w kontenerach czy przechowywanych w magazynach. Przez cały czas gaz ten przyspiesza dojrzewanie owoców i warzyw, a w konsekwencji również wcześniejsze ich gnicie, co z kolei oznacza finansowe straty.

Naukowcy na całym świecie próbują zapanować nad tym naturalnym procesem. Aby zdecydować, która z metod jest najskuteczniejsza, Nicolas Keller z francuskiego centrum badawczego CNRS i jego współpracownicy analizowali wyniki niemal 300 wcześniejszych badań i porównali dostępne metody kontroli etylenu.

Doszli do wniosku, że najbardziej obiecującą metodą ochrony zielonego towaru jest fotokataliza, która sprawdza się zarówno w tradycyjnym transporcie i magazynowaniu, jak i w perspektywie załogowych misji kosmicznych. Metoda ta - z wykorzystaniem odpowiedniego katalizatora (czyli związku chemicznego, który umożliwi reakcję) i słonecznego światła - pozwala zamienić etylen w dwutlenek węgla i wodę.

Zdaniem autorów publikacji wykorzystanie fotokatalizy na dużą skalę pozwoli na oszczędności rzędu miliardów dolarów rocznie. (PAP)