19.04.2024
26.05.2013 aktualizacja 26.05.2013

W Arktyce żyją bakterie, które lubią mróz

W kanadyjskiej Arktyce znaleziono bakterie, które żyją i rozmnażają się w wiecznej zmarzlinie, w temperaturze minus 15 stopni Celsjusza. Ich funkcje życiowe utrzymują się nawet w temperaturze minus 25 stopni.

W ISME Journal ukazał się właśnie opis badania, przeprowadzonego z udziałem kanadyjskich badaczy. Grupa naukowców zbadała genom znalezionej na Ellesmere Island bakterii Planococcus halocryophilus i jej fizjologię. Okazało się m.in., że niezalecane w ludzkiej diecie nasycone kwasy tłuszczowe pomagają zimnolubnym bakteriom przeżyć w Arktyce. Bakterie mają też specjalne mechanizmy naprawcze umożliwiające funkcjonowanie w niskich temperaturach i przy stężeniu soli pięciokrotnie wyższym niż w morzach. Błona komórkowa P. halocryophilus bakterii produkuje molekuły, które nie przepuszczają soli do wewnątrz. W dodatku molekuły te działają jak substancja niedopuszczająca do zamarzania.

Zbadanie dobrze czujących się w mroźnych warunkach bakterii było możliwe dzięki pracom NASA, związanym z przygotowywaniem wyposażenia misji na Marsa. Chodziło o opracowanie technik zautomatyzowanych odwiertów i poboru próbek gruntu. Na Ellesmere Island z odwiertów pobrano w 2004 r. rdzenie gruntu zamarzniętego przez minione 5 do 6 tysięcy lat. Jak podawały kanadyjskie media, grupa naukowców została poproszona przez NASA o zbadanie, czy wydobyte próbki nie zostały skażone. Potem NASA nie potrzebowała już materiału z odwiertów i zmrożoną od tysięcy lat ziemią zajęli się naukowcy.

Odkrycie z kanadyjskiej Arktyki pozwala projektować przyszłe poszukiwania życia np. na Marsie, gdzie również są tereny wiecznej zmarzliny. Może mieć też znaczenie praktyczne. Jak podawała telewizja CBC, dalsze badanie P. halocryophilus może przydać się w biotechnologii, choćby do opracowania nowych płynów do prania w zimnych temperaturach.

Z Toronto Anna Lach (PAP)