19.04.2024
01.06.2013 aktualizacja 01.06.2013

Pająki uczą się, jak najlepiej usidlić ofiarę

Pająk siedzący na swojej pajęczynie wcale nie musi być bierny. Może się okazać, że cały czas ulepsza strategię wykrycia zdobyczy - podają japońscy naukowcy na łamach magazynu "Biology Letters".

Pająki potrafią wychwytywać ruchy nici w pajęczynie, informujące je o tym, że w sieci szamocze się zdobycz. Badacze zauważyli, że jeden z pająków Cyclosa octotuberculata siedząc w centrum pajęczyny naciąga promieniście ułożone nici, aby lepiej przekazywały wibracje. Co więcej, pająki naciągają mocniej pionowe nici niż poziome - odkrył prowadzący badanie Kensuke Nakata z Kyoto Women\'s University.

Dla sprawdzenia swojej teorii, że pająki naciągają pionowe nici, bo w ich rejonie wpada w sieć więcej owadów, Nakata pozwolił dzikim pajęczakom zbudować sieci w laboratorium. Każdy dostawał codziennie żywą muchę. Połowa z 27 pająków znajdywała muchy na pionowych niciach (nad lub pod miejscem przebywania właściciela sieci), a reszta - po prawej lub lewej stronie sieci.

Potem naukowiec pozwalał pająkom przebudować sieci i sprawdzał naprężenie nici z pająkiem oraz bez. Proces powtarzał pięciokrotnie z każdym ze zwierząt.

Okazało się, że Cyclosa octotuberculata uczyły się. Te pająki, które znalazły posiłek na pionowych niciach, właśnie je mocniej naciągały. Te, które przyzwyczaiły się do much lądujących po prawej lub lewej stronie, skupiały się na poziomych nitkach.

Podobna adaptacja pozwala pająkom użytkować mniej energii na łapanie ofiar i reperowanie sieci - uważa Nakata. (PAP)