20.04.2024
22.07.2013 aktualizacja 22.07.2013

Małpa atrakcyjna to małpa skuteczna

Wśród bonobo - małp blisko spokrewnionych z szympansami, samice często zajmują wysokie pozycje społeczne. W konfliktach z samcami skuteczność tych samic ma związek z ich seksualną atrakcyjnością - informują niemieccy naukowcy na stronie Instytutu Antropologii Ewolucyjnej im. Maxa Plancka w Lipsku.

Wśród ssaków rzadko zdarza się, by w społeczności to samice dominowały nad samcami. Jednymi z nielicznych gatunków, u których także samice osiągają stosunkowo wysoki status społeczny, są jedne z naszych najbliższych współczesnych zwierzęcych krewnych, bonobo, blisko spokrewnione również z szympansami. Panujące u nich układy intrygują naukowców, jako że samce z reguły dominują nad samicami wielkością i siłą.

Relacje pomiędzy przedstawicielami obu płci, związane z dominacją, analizowali niedawno naukowcy z Instytutu Antropologii Ewolucyjnej im. Maxa Plancka w niemieckim Lipsku. Badali bonobo żyjące na wolności w pobliżu Parku Narodowego Salonga w Demokratycznej Republice Kongo.

Szczególną uwagę zwracali na wysoki status społeczny niektórych samic. Jak zaobserwowali, w badanej grupie istniała niezależna od płci hierarchia społeczna, w ramach której kilka samic zajmowało bardzo wysokie pozycje.

Później badacze odkryli, że na wyniki konfliktów pomiędzy samicami a samicami wyraźnie wpływają przede wszystkim dwa czynniki. Jednym była to determinacja samic, które (pojedynczo lub w niewielkich koalicjach) występowały w obronie swoich młodych. Wobec ich sprzeciwu agresywne samce zwykle spuszczały z tonu i dawały spokój małym małpkom.

Co ciekawsze, samice wygrywały w konfliktach z samcami jeszcze częściej, kiedy demonstrowały swoją seksualną atrakcyjność, np. eksponując swoje fizyczne cechy świadczące o płodności.

"W takich sytuacjach samce również rzadziej występują z agresją przeciwko samicom. U bonobo odbywa się to inaczej niż u szympansów, naszych najbliższych żyjących krewnych" - zauważa