23.04.2024
22.08.2013 aktualizacja 22.08.2013

Rekordowo liczny lęg zimorodka nad Drawą

Naukowcy badający populację zimorodków na terenie Drawieńskiego Parku Narodowego natknęli się na wyjątkowo liczny lęg tego sympatycznego ptaka. W norze jednej z par naliczyli aż osiem piskląt - tak liczny lęg zarejestrowano w Polsce po raz pierwszy.

Najczęściej spotyka się lęgi złożone z sześciu jaj - poinformowała PAP Joanna Sanocka z Drawieńskiego Parku Narodowego.

Monitoring zimorodka w tym parku narodowym prowadzony jest od trzech lat przez zespół pod kierownictwem Romana Kucharskiego - współpracownika Stacji Ornitologicznej PAN w Górkach Wschodnich. Zagęszczenia par lęgowych zimorodka na Drawie należą do największych w Polsce.

Na Pomorzu Zachodnim dolina rzeki Drawy stwarza najkorzystniejsze warunki dla występowania tego gatunku, ponieważ zimorodki znajdują tutaj optymalne warunki do gniazdowania, w tym nadbrzeżne skarpy oraz wody zasobne w pokarm, którym są głównie małe ryby. Polowanie ułatwia im duża przejrzystość wody w rzece.

Co roku na tym terenie obrączkowanych jest od 100 do 150 młodych osobników, które później migrują do Europy Zachodniej, np. do Niemiec, Holandii, a nawet Anglii.

Naukowcy szacują, że każdego roku lęgi na obszarze objętym badaniami wyprowadza od 12 do 15 par zimorodków, jednak ta liczba może się znacznie zmieniać w zależności od warunków pogodowych i dostępności pokarmu. W jednym sezonie ptaki te są w stanie wyprowadzić maksymalnie trzy lęgi.

Polskie zimorodki spędzają zimę w nieco cieplejszych niż Polska rejonach Europy. Ich obecność notowano na zimowiskach w Hiszpanii, Francji, Szwajcarii, Włoszech, Chorwacji, Holandii, Czechach i Niemczech.

Rekord dla przelotu rodzimego zimorodka to 2100 km. Należy do ptaka, który przeleciał znad Brdy aż na wybrzeże Morza Śródziemnego w Hiszpanii. Rekordzistką znad Drawy jest samiczka zimorodka, która pokonała 971 km docierając do Anglii.

Zimorodek to jeden z najbarwniejszych krajowych ptaków. Należy do gatunków nielicznych, tylko miejscami średnio licznych w skali Polski. Liczebność krajowej populacji szacuje się na 2500-6000 par lęgowych. W pierwszym roku życia ginie ok. 80 proc. młodych. Ptaki te żyją do 4-5 lat, a osobniki starsze należą do wyjątków. (PAP)