25.04.2024
14.09.2013 aktualizacja 14.09.2013

Naukowcy już wiedzą, dzięki czemu zapamiętujemy przyjemne doznania

W uczeniu się i zapamiętywaniu przyjemnych doznań bierze udział konkretna część mózgu, tzw. jądro środkowe ciała migdałowatego – ustalili naukowcy z Instytutu Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN w Warszawie.

Wyniki badań opublikowano w czasopiśmie "Journal of Neuroscience".

„Wspólny termin +uczenie się i pamięć+ odnosi się do odpowiedniej reakcji zarówno zwierzęcia, jak i człowieka, na płynące ze środowiska informacje, umożliwiające unikanie bądź ucieczkę od bodźców sygnalizujących doznania przykre, lub na odwrót - zbliżenie się w celu uzyskania doznań przyjemnych. Te pierwsze określa się mianem awersyjnych, te drugie apetytywnych” - wyjaśnia dr hab. Ewelina Knapska, która jest pierwszym autorem publikacji.

Badania przeprowadzone przez naukowców z Instytutu Biologii Doświadczalnej pokazują, że pamięć dotycząca doznań przyjemnych, jest umiejscowiona w mózgu w jądrze środkowym ciała migdałowatego.

Jak informuje w przesłanym PAP komunikacie Fundacja na rzecz Nauki Polskiej (FNP), badacze odkryli również mechanizm molekularny zaangażowany w uczenie się i pamięć apetytywną, ale nie w awersyjną, czyli dotyczącą przykrych doznań. „Okazuje się, że zahamowanie aktywności zaledwie jednego białka - MMP-9 - upośledza apetytywne uczenie się i pamięć, nie mając wpływu na awersyjne uczenie się i pamięć” - czytamy w komunikacie.

Wiedza, którą udało się zgromadzić badaczom na temat MMP-9 wskazuje, że białko to ma kluczowe znaczenie dla zmian plastycznych zachodzących w mózgu. W rezultacie, wyniki ich badań pozwalają postawić hipotezę, że właśnie w jądrze środkowym ciała migdałowatego gromadzone są ślady pamięci doznań przyjemnych.

„W naszej publikacji pokazujemy, że określony, niewielki obszar mózgu myszy, a więc jądro środkowe ciała migdałowatego, jest krytyczny dla uczenia się i pamięci apetytywnej, ale nie awersyjnej” – wyjaśnia Knapska.

Dr hab. Ewelina Knapska z Instytutem Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN w Warszawie jest związana od 2001 roku. Obecnie dr Knapska jest kierownikiem Pracowni Neurobiologii Emocji. Jest laureatką programu KOLUMB Fundacji na rzecz Nauki Polskiej.