Nauka dla Społeczeństwa

19.04.2024
PL EN
18.10.2013 aktualizacja 18.10.2013

Komorowski: uczelnie muszą reagować na niż demograficzny

Uczelnie wyższe w Polsce, w tym zawodowe, powinny przygotować się do wyzwań związanych z niżem demograficznym, podnosząc atrakcyjność kierunków studiów, rozwijając współpracę i konsolidując się - uważa prezydent Bronisław Komorowski.

Prezydent uczestniczył w czwartek w inauguracji roku akademickiego w ciechanowskiej Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej. „Niż demograficzny będzie się pogłębiał. Trzeba zrobić wszystko, aby powstrzymać ten proces. Skutki wyjścia z kryzysu demograficznego będą widoczne dla uczelni dopiero za kilkadziesiąt lat. Jest więc okres, w którym trzeba spojrzeć prawdzie w oczy i szukać optymalnych rozwiązań” - podkreślił Komorowski.

Według niego potrzebne są: budowanie przez uczelnie własnej atrakcyjności, rożne formy ich konsolidacji, tak by np. w jednym ośrodku nie powielały się kierunki studiów, a także „front społecznego wsparcia w oparciu o ambicje lokalne i jak największe zakorzenienie w realnych potrzebach regionu”.

Komorowski zauważył, że takie uczelnie jak PWSZ w Ciechanowie "w o wiele większym stopniu odpowiadają na realne potrzeby rynku pracy i realne wyzwania wynikające z planów rozwoju poszczególnych regionów". "To trzeba wykorzystać za wszelką cenę" - podkreślił prezydent.

Wyraził przekonanie, że wysoki poziom skolaryzacji i duża liczba uczelni publicznych i niepublicznych, które powstały po 1989 roku, powinny stanowić "zastrzyk dla naszej dumy i przekonanie, że tego czasu nie zmarnowaliśmy".

Prezydent Komorowski wręczył indeksy wyróżnionym 9 studentom pierwszego roku ciechanowskiej PWSZ.

Rektor PWSZ w Ciechanowie doc. dr Leszek Zygner powiedział, że liczba młodych ludzi, którzy wybierają zawodowe szkoły wyższe, powinna mobilizować te uczelnie i ich pracowników do dalszej pracy. „Jeżeli obecnie dostrzega się coraz bardziej znaczenie wyższego szkolnictwa zawodowego, to znaczy, że decyzje o ich powołaniu 15 lat temu były słuszne” - dodał.

W inauguracji roku akademickiego na ciechanowskiej uczelni uczestniczą rektorzy Państwowych Wyższych Szkół Zawodowych (PWSZ) z całej Polski. Pierwsze tego typu szkoły wyższe powstały 15 lat temu.

Po immatrykulacji studentów I roku ciechanowskiej PWSZ, wykład „Znaczenie kształcenia zawodowego - rola Państwowych Wyższych Szkół Zawodowych" wygłosił prof. dr hab. inż. Andrzej Kolasa z Politechniki Warszawskiej, honorowy przewodniczący Konferencji Rektorów Publicznych Szkół Zawodowych.

PWSZ w Ciechanowie powstała w lipcu 2001 r. Obecnie na studiach dziennych i zaocznych kształci się tam ok. 1,8 tys. osób. Uczelnia, która współpracuje z Politechniką Warszawską, Uniwersytetem Gdańskim i Uniwersytetem Medycznym w Białymstoku, posiada 9 kierunków studiów, w tym m.in.: ekonomię, elektronikę i telekomunikację, mechanikę i budowę maszyn, a także pielęgniarstwo, rolnictwo i komunikację społeczną. Zajęcia prowadzi tam ok. 80 pracowników naukowo-dydaktycznych.

Uczelnia współpracuje m.in. z Narodowym Uniwersytetem Przykarpackim w Iwano-Frankowsku oraz Iwano-Frankowskim Uniwersytetem Medycznym (Ukraina).

W 2008 r. w ciechanowskiej PWSZ odbyły się uroczystości 10-lecia powołania w Polsce tego typu szkół wyższych.

Obecnie w kraju działa 36 PWSZ, głównie w miastach, które w latach 1975-99, czyli przed ostatnią reformą administracyjną, były siedzibami województw. Na uczelniach tych kształci się w sumie ponad 78 tys. studentów, z czego 56 tys. na studiach stacjonarnych. Studenci PWSZ stanowią prawie 5 proc. wszystkich studiujących w Polsce. Najwięcej, bo 50 proc. kierunków studiów pierwszego stopnia prowadzonych na tych uczelniach to studia humanistyczne, 42 proc. to kierunki techniczne, a 8 proc. to kierunki medyczne. W ciągu 15 lat działalności PWSZ uczelnie te opuściło 210 tys. absolwentów, w tym 143 tys. studiów stacjonarnych.

PAP - Nauka w Polsce

mb/ ula/ mow/ mag/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024