29.03.2024
30.10.2013 aktualizacja 30.10.2013

Prof. Andrzej Białas doktorem hc Uniwersytetu Warszawskiego

Fizyk z Uniwersytetu Jagiellońskiego, prof. Andrzej Białas, został we wtorek doktorem honoris causa Uniwersytetu Warszawskiego.

"To jeden z najwybitniejszych polskich uczonych i jeden z najlepiej znanych w świecie fizyków polskich", którego prace naukowe "kilkakrotnie już wytyczały nowe kierunki badań w fizyce cząstek" - podkreślał promotor doktoratu, prof. Andrzej Kajetan Wróblewski z UW. "Charakterystyczną cechą prac prof. Białasa jest ich trwałość. Sprawdziłem, że obecnie, w 2013 roku, nadal cytowane są jego prace z lat 70. Po 40 latach!" - mówił prof. Wróblewski.

"Jest nie tylko fizykiem, ale i wybitnym humanistą - zgodnie z klasyczną definicją Terencjusza; świetnym znawcą wybitnych dzieł literatury światowej, interesuje się wszystkimi sprawami ludzkimi. Oczywiście interesują go sprawy nauki i kultury w Polsce; zżyma się na bezsensy biurokratyczne w kręgach władzy, ale także na nonsensowne pomysły pochodzące z naszego własnego środowiska" - podkreślał promotor doktoratu, przedstawiając sylwetkę prof. Białasa.

Dziękując za przyznanie tytułu prof. Białas wezwał "dwie najlepsze polskie uczelnie, Uniwersytet Warszawski i Jagielloński, do opracowania wspólnego planu ratunkowego i skupienia wokół niego wszystkich zdających sobie sprawę, czym grozi dalszy spadek jakości wykształcenia najzdolniejszych Polaków".

"Wiemy, jak ważne dla rozwoju kraju i jego egzystencji są świetnie wykształcone elity - intelektualne, artystyczne, naukowe, techniczne, gospodarcze, wreszcie polityczne. Tak najwyższe władze, jak i opinia publiczna doskonale to rozumieją, a przynajmniej deklarują zrozumienie. Niestety, pomimo tych zapewnień studia na najwyższym poziomie od dłuższego czasu ulegają w Polsce powolnej, ale stałej degradacji. Sytuacja zaszła tak daleko, że zaczęła upowszechniać się opinia, że naprawdę dobre wykształcenie można zdobyć tylko za granicą. To nie tylko wstyd dla naszego systemu edukacji, to ma wszystkie cechy narodowej tragedii. Ten proces trzeba koniecznie odwrócić" - apelował doktor hc.

Prof. Andrzej Białas urodził się w 1936 roku. Karierę naukową rozpoczął od badań dotyczących ogólnej teorii względności. Tego zagadnienia dotyczyła także jego rozprawa doktorska. Od czasu pobytu w Instytucie CERN w Genewie (laboratorium Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych) w latach 60., naukowiec zajmuje się teorią cząstek elementarnych oraz fenomenologią zderzeń ciężkich jonów.

Prowadzi współpracę na szeroką skalę z wieloma ośrodkami naukowymi w kraju i za granicą. Przez lata związany był z Instytutem Fizyki Uniwersytetu Jagiellońskiego.