28.03.2024
22.11.2013 aktualizacja 22.11.2013

W ciągu minionej doby kilkakrotnie nawiązano kontakt z satelitą Lem

W pierwszej dobie po umieszczeniu polskiego satelity naukowego Lem na orbicie kilkakrotnie nawiązywano z nim łączność – poinformowano na stronie internetowej projektu BRITE-PL.

W czwartek o godz. 8:10:11 rosyjska rakieta Dniepr wyniosła Lema na orbitę okołoziemską. Pierwszy kontakt nastąpił rano podczas pierwszego przelotu satelity nad Europą, przy drugim przelocie nad Warszawa nie było komunikacji z satelitą - najprawdopodobniej z powodu braku precyzyjnych współrzędnych Lema.

Następne połączenia miały miejsce w czwartek po południu. O godzinie 17.00 czasu polskiego dane z naszego satelity odebrała stacja naziemna SFL w Toronto, gdy "Lem" znajdował się nad wschodnią Kanadą. Kolejny przelot nad Kanadą zakończył się również udaną próbą nawiązania łączności i ściągnięciem danych.

Z kolei o godz. 19.30 telemetrię odebrano w stacji w Warszawie, gdy satelita znowu przelatywał nad Polską, i ponownie w piątek o godz. 9.20.

Obecnie kończy się tzw. faza LEOP (Launch and Early Orbit Phase), najbardziej krytyczny okres całej misji, w którym inżynierowie odpowiedzialni za projekt, uruchamiają, monitorują i kontrolują pracę podsystemów nadawczo-odbiorczych satelity bezpośrednio po umieszczeniu go na docelowej orbicie.

Wkrótce rozpocznie się tzw. faza commissioning, czyli sprawdzanie poprawności działania kolejno włączanych podsystemów satelity, ich testy funkcjonalne oraz kalibracja instrumentu optycznego. Ta faza uruchamiania potrwa około 3 miesiące, a następnie "Lem" rozpocznie swoją pracę naukową tzn. będzie prowadził regularne obserwacje najjaśniejszych gwiazd naszej Galaktyki.

aol/ ekr/ agt/