29.03.2024
21.01.2014 aktualizacja 21.01.2014

Planetoidę nazwano nazwiskiem studenta Uniwersytetu Jagiellońskiego

Międzynarodowa Unia Astronomiczna (IAU) nadała nazwę jednej z planetoid Michalkusiak - od imienia i nazwiska studenta astronomii Uniwersytetu Jagiellońskiego, Michała Kusiaka – poinformowała w poniedziałek krakowska uczelnia w przesłanym komunikacie.

IAU doceniła zaangażowanie Kusiaka w popularyzację astronomii w Polsce i to, że ma on na swoim koncie aż 151 odkrytych komet.

Planetoida - nosząca do tej pory oznaczenie (376574) 2013 PA16 - została po raz pierwszy dostrzeżona w 2007 roku przez Rafaela Ferrando z obserwatorium Pla D\'Arguines w Castellon (Hiszpania). W 2013 roku obiekt został ponownie odnaleziony przez Polaka, miłośnika astronomii Rafała Reszelwskiego.

(376574) 2013 PA16 jest planetoidą z pasa głównego, która potrzebuje 3,84 roku na wykonanie jednego obiegu wokół Słońca. Jej średnicę szacuje się na podstawie jasności na około 1,7 kilometra.

Michał Kusiak pochodzi z Żywca. Obecnie jest studentem Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jak powiedział PAP, astronomią zaczął interesować się w dzieciństwie, kiedy na antenie TVP emitowano program „Kwant”. Pasję umocnił dzięki nauczycielom geografii w gimnazjum i liceum oraz Planetarium Śląskiemu. Kometami zaczął interesować się w latach 1996/1997, gdy na niebie można było podziwiać jasne komety Hyakutake oraz Hale-Bopp. Od tamtej pory zapragnął być odkrywcą obiektu w kosmosie.

Obecnie ma na swoim koncie aż 151 odkrytych komet, czego dokonał biorąc udział w międzynarodowym projekcie SOHO Sungrazing Comets. Pierwszą kometę SOHO Kusiak odkrył w 2007 roku, gdy miał 21 lat. Jest też m.in. odkrywcą komety SOHO numer 2000.

„Astronomia jest w zasadzie najbardziej dostępną dziedziną, w której amatorzy mogą zostać odkrywcami. Niekoniecznie trzeba do tego posiadać duży teleskop. W dobie łatwo dostępnego internetu można samemu wziąć udział w ogólnodostępnych projektach edukacyjnych, społecznościowych i naukowych, choćby w dziedzinie komet i planetoid. Dziś każdy może spróbować własnych sił” - przekonuje Kusiak.

Młody naukowiec sądzi, że w najbliższych latach czeka nas jeszcze wiele kolejnych nowych polskich nazw w kosmosie. Obecnie współpracuje z astronomem amatorem Michałem Żołnowskim, z którym wspólnie badają planetoidy, korzystając z wybudowanego przez Żołnowskiego we Włoszech obserwatorium. Zgłosili 1100 kandydatek na nieznane wcześniej obiekty, z których część - w wyniku dalszych obserwacji - przypuszczalnie zostanie potwierdzona jako nowe odkrycia.

Z kolei re-odkrywca nowej „polskiej” planetoidy, Rafał Reszelewski, swoją pierwszą kometę odkrył jako 13-latek, a obecnie także próbuje swoich sił w poszukiwaniach planetoid – z bardzo dobrym skutkiem.

Decyzję o nazwaniu planetoidy (376574) Michalkusiak Międzynarodowa Unia Astronomiczna ogłosiła w swoim biuletynie Minor Planet Circular z 16 stycznia 2014 r.

cza/ agt/ jbr/