28.03.2024
20.02.2014 aktualizacja 20.02.2014

Frank Zappa - patronem zaskakującej bakterii

Zmora nastolatków czyli wywołująca trądzik bakteria P. acnes, może atakować winorośl. Typ bakterii, który z ludzi przerzucił się na komórki roślinne, nazwano na cześć Franka Zappy. Wyniki badań nad mikrobem opisano w piśmie "Molecular Biology and Evolution".

Większość z nas nawet nie ma pojęcia o jej istnieniu, a jednak żyje z Propionibacterium acnes za pan brat. Chodzi o bakterie o kształcie pałeczki, które wchodzą w skład naturalnej flory bakteryjnej występującej na naszej skórze, w układzie pokarmowym, oddechowym i drogach moczowo-płciowych. Powody do antypatii ma jedynie młodzież, u której P. acnes wywołuje trądzik.

Teraz naukowcy informują o nowym typie P. acnes, który wykryli na winorośli. Tę wersję mikroorganizmu nazwano P. acnes Zappae, na cześć niepokornego amerykańskiego kompozytora i muzyka o włoskim pochodzeniu, Franka Zappy. "Ta bakteria zachowuje się tak nietypowo, a jej środowisko jest tak zaskakujące, że pomyśleliśmy o Franku Zappie. Przyznajemy też, że w okresie, w którym ją odkryliśmy, obaj słuchaliśmy albumu Zappy w naszych samochodach" - piszą autorzy publikacji Andrea Campisano i Omar Rota-Stabelli z Centro Ricerca e Innovazione we włoskim Trentino.

Inspiracji dla nazwy P. acnes Zappae można się też doszukiwać w języku włoskim, w którym "zappa" oznacza "motyka", "pielić" albo "gracować".

Bakterię zidentyfikowano podczas genetycznych analiz mikroorganizmów, zasiedlających łodygi winorośli. Ich obecność stwierdzono w próbkach zebranych w wielu winnicach północno wschodnich Włoch. Bakteria trądziku najlepiej czuje się pomiędzy komórkami winorośli, zwłaszcza w jej korze i rdzeniu.

Badania genetyczne potwierdziły, że bakterie z winnic faktycznie wywodzą się od bakterii ludzkich. Zdaniem badaczy typ ten pojawił się na świecie ok. 7 tys. lat temu - mniej więcej wtedy, kiedy ludzie zaczęli intensywnie uprawiać winorośl, szczepić ją i przycinać. Właśnie takie zabiegi mogły sprzyjać nietypowemu przeniesieniu bakterii - z ludzi na rośliny. (PAP)