25.04.2024
26.02.2014 aktualizacja 26.02.2014

Owocożerne lemury mają lepszą pamięć przestrzenną

Foto: Fotolia Foto: Fotolia

Lemury żywiące się owocami sezonowymi mają lepszą pamięć przestrzenną niż lemury o bardziej zróżnicowanym sposobie odżywiania - wykazały badania. Rezultaty opublikowało pismo "Animal Cognition".

Naukowcy z Uniwersytetu Yale i Duke Lemur Center porównywali pamięć przestrzenną pięciu gatunków lemurów. Dwa gatunki żywiły się głównie owocami (lemur rudy i lemur wari), jeden głównie liśćmi (Propithecus coquereli), a dwa zarówno owocami, jak i liśćmi, nasionami, kwiatami, nektarem oraz owadami (lemur katta i mongoz).

64 osobniki poddano testom, podczas których miały odnaleźć pożywienie ukryte w pudełkach lub labiryntach. Wyniki potwierdziły to, co naukowcy zaobserwowali u zwierząt na wolności - lemury owocożerne radziły sobie znacznie lepiej niż lemury wszystkożerne.

Podczas pierwszego testu lemury nauczyły się odnajdować pożywienie w labiryncie. Po upływie tygodnia jedynie te żywiące się owocami były w stanie zlokalizować je ponownie. Kolejny eksperyment wykazał, że podczas poszukiwań polegają one głównie na pamięci przestrzennej, podczas gdy inne lemury starały się odtwarzać wyuczoną wcześniej sekwencję ruchów.

W swoim środowisku naturalnym na Madagaskarze lemur rudy i lemur wari opierają swoją dietę w 90 proc. na owocach, zwłaszcza figach. Dobra pamięć przestrzenna pomaga im zdobywać owoce, które są na danym drzewie dostępne tylko przez określony czas. Badane zwierzęta, żyjące w ośrodku badawczym, nie muszą tak bardzo się starać, co sugeruje, że zaobserwowane podczas testów różnice są wrodzone, a nie wyuczone - zaznaczają naukowcy. (PAP)