25.04.2024
01.05.2014 aktualizacja 01.05.2014

Astronom: w majowe noce wypatrujmy Marsa, Saturna i plantoidy Westa

W maju mamy dobre warunki do obserwacji Merkurego, Marsa i Saturna oraz Plutona. Planetoida Westa będzie niemal widoczna gołym okiem - mówi dr hab. Arkadiusz Olech z Centrum Astronomicznego PAN w Warszawie.

W maju dzień jest coraz dłuższy i przybywa go łacznie ponad godzinę. 1 maja w Warszawie nasza dzienna gwiazda wzeszła o 5.06, a zajdzie o 20.02, a 31 maja wzejdzie o 4.21, zaś zajdzie o 20.47. W maju Słońce wstępuje w znak Bliźniąt.

Ok. 21 maja wystąpią dobre warunki do wieczornych obserwacji Merkurego. "Godzinę po zachodzie Słońca (ok. 21.30) planetę znajdziemy niespełna 8 stopni nad północno-zachodnim horyzontem. Jej jasność wyniesie wtedy 0,1 magnitudo" - wyjaśnia Olech.

Wenus nastomiast możemy dojrzeć nad ranem - warunki do jej obserwacji nie są jednak łatwe. Godzinę przed wschodem Słońca widać ją zaledwie 2-3 stopnie nad wschodnim horyzontem.

"Pierwsza połowa majowej nocy to dobry czas do podziwiania Marsa przebywającego w konstelacji Panny. Planeta wciąż jest jasna, bo jej blask w maju zmniejsza się od -1,2 do -0,5 magnitudo" - dodaje astronom.

Kończy się sezon na obserwacje Jowisza. Największą planetę Układu Słonecznego widać już tylko wczesnym wieczorem, nisko nad północno-zachodnim horyzontem w dość bliskim towarzystwie Kastora i Polluksa - dwóch najjaśniejszych gwiazd konstelacji Bliźniąt.

Saturn natomiast właśnie w maju znajdzie się w opozycji, więc warunki do jego obserwacji są bardzo dobre. Planetę widać całą noc w konstelacji Wagi, a jej blask sięga 0,1 magnitudo, a więc jasności porównywalnej z najjaśniejszymi gwiazdami na niebie. "Do obserwacji warto użyć lunety lub teleskopu. Już przy powiększeniu 20-30 razy dojrzymy piękne pierścienie Saturna i jego najjaśniejsze księżyce" - zapewnia Olech.

Uran i Neptun wschodzą nad ranem i ich obserwacje w maju są bardzo trudne. W drugiej części nocy możemy za to obserwować Plutona. Jest on widoczny w gwiazdozbiorze Strzelca.

"Aby go jednak dojrzeć potrzebujemy teleskopu o średnicy zwierciadła na poziomie przynajmniej 25-30 cm. Kolejna planeta karłowata czyli Ceres ma jasność około 7,5 magnitudo i dojrzymy ją bez problemów przez lornetkę. W maju świeci ona na tle gwiazd z konstelacji Panny" - tłumaczy astronom.

W tym samym rejonie nieba znajduje się planetoida Westa. Jej blask wynosi 6,5 magnitudo, a więc jest ona na granicy widoczności gołym okiem.

Kolejność faz Księżyca w maju jest następująca: pierwsza kwadra - 7 maja o godz. 5.15, pełnia - 14 maja o godz. 21.16, ostatnia kwadra - 21 maja o godz. 14.59 i nów - 28 maja o godz. 20.40. Najbliżej Ziemi Srebrny Glob znajdzie się 18 maja o godz. 12.21, a najdalej 6 maja o godz. 12.21.

W dniach 19 kwietnia - 28 maja aktywny będzie rój Eta Aquarydów, związany z kometą Halley\'a. Maksimum aktywności wypada w ok. 5-6 maja. Jednak w naszych szerokościach geograficznych obserwacje Eta Aquarydów są bardzo trudne. Aby oglądać je w pełnej krasie trzeba wybrać się w okolice leżące bliżej równika.

aol/ ula/