29.03.2024
13.05.2014 aktualizacja 13.05.2014

Gen młodości zapewnia lepszą pamięć

Osoby posiadające pojedynczą kopię wariantu KL-VS genu Klotho (około 20 proc. populacji) mogą cieszyć się nie tylko dłuższym życiem, ale również lepszymi zdolnościami umysłowymi - sugerują badania, o których informuje pismo "Cell Reports".

Białko Klotho zostało odkryte w 1997 roku przez zespół naukowców z Japonii. Jego nazwa pochodzi od imienia jednej z Mojr, mitologicznych bóstw losu. Kloto, przedstawiana z wrzecionem, przędła nić ludzkiego żywota. Dotychczas gen ten kojarzono głównie z długowiecznością oraz mniejszym ryzykiem chorób układu krążenia. Obecnie okazało się, że pozwala on także dłużej cieszyć się lepszą sprawnością umysłu.

Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Francisco przez trzy lata prowadzili serię testów kognitywnych w grupie 700 osób w wieku od 52 do 85 lat. Wykazały one, że posiadacze pojedynczej kopii wariantu KL-VS radzą sobie lepiej niż inni. By sprawdzić, dlaczego tak się dzieje, badania przeprowadzono na myszach laboratoryjnych. Okazało się wówczas, że wariant KL-VS zwiększa plastyczność synaptyczną, a tym samym efektywność pracy mózgu.

Odkrycie to może otworzyć nową drogę do leczenia chorób związanych z wiekiem, jak choroba Alzheimera - podkreślają naukowcy, którzy już wcześniej podejrzewali, że niektórych ludzi chronią przed tą chorobą neurodegeneracyjną odpowiednie geny. (PAP)