28.03.2024
08.06.2014 aktualizacja 08.06.2014

Szukaj czarnej dziury w całym

Uruchomiono polską wersję językową projektu Radio Galaxy Zoo. Internauci, którzy biorą w projekcie udział, pomagają astronomom w odkrywaniu supermasywnych czarnych dziur. Każdy może wziąć udział w tym projekcie.

Społecznościowy projekt naukowy - Radio Galaxy Zoo - jest realizowany na platformie Zooniverse.

Jak wyjaśniono na stronie projektu, czarne dziury znajdują się w centrach większości, a może nawet wszystkich galaktyk. Im większa jest galaktyka, tym większa czarna dziura i tym większy wpływ może ona mieć na galaktykę macierzystą. "Supermasywne czarne dziury wciągają pobliską materię, rosnąc do miliardów mas naszego słońca i czasami tworząc widowiskowe dżety materii przemieszczające się niemalże z prędkością światła. Owych dżetów często nie da się dostrzec w świetle widzialnym, lecz widać je przez radioteleskopy" - napisano na stronie Rado Galaxy Zoo. Astronomowie z pomocą internautów chcą znajdować dżety i przypisywać je do galaktyk, z których pochodzą.

W ramach projektu internauci porównują dane radiowe z obrazami z podczerwieni. "Obecnie programy komputerowe nie są w stanie konkurować z ludzkim mózgiem w kwestii rozpoznawania wzorów, szczególnie gdy emisja radiowa jest nierówna lub zniekształcona" - przyznają autorzy projektu.

Większość danych radiowych w Radio Galaxy Zoo pochodzi z badań "Faint Images of the Radio Sky at Twenty-Centimeters" (FIRST), które obejmują prawie jedną czwartą całego nieba. Dane zostały zebrane przez Very Large Array (VLA). Jest to 27-metrowy teleskop znajdujący się w Nowym Meksyku w USA (rozsławiony przez film "Kontakt"). Zdjęcia wykonano w latach 1993-2011.

Z kolei obrazy z podczerwieni pochodzą z Wide-Field Infrared Survey Explorer (WISE), orbitalnego teleskopu obsługiwanego przez NASA w latach 2009-2011. 175 tys. zdjęć WISE zostało porównanych z danymi FIRST z VLA - obejmują one większość regionów północnego i południowego bieguna galaktycznego.

Polskie tłumaczenie powstało z inicjatywy Centrum Fizyki Teoretycznej PAN, jego autorem jest Krzysztof Michalak.

Wśród innych projektów Zooniverse, które są przełożone na j. polski są np. Snaphot Serengeti, w którym identyfikuje się zwierzęta na afrykańskiej sawannie. W polskiej wersji językowej jest także The Milky Way Project, w którym chętni poszukują charakterystycznych bąbli, w których rodzą się nowe gwiazdy. http://radio.galaxyzoo.org/