20.04.2024
12.06.2014 aktualizacja 12.06.2014

Kolorowy obraz odległego Wszechświata uzyskany przez Teleskop Hubble’a

NASA opublikowała zdjęcie odległych galaktyk wykonane za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a. Amerykańska agencja kosmiczna określiła je jako najbardziej kolorowy obraz głębokiego kosmosu uzyskany za pomocą teleskopu kosmicznego.

Zdjęcie tzw. głębokiego pola, czyli bardzo odległych galaktyk, opublikowane pod nazwą Hubble Ultra Deep Field 2014, stanowi połączenie obserwacji wykonanych w latach od 2003 do 2012 przez Kosmiczny Teleskop Hubble’a.

Obszar zaprezentowany na zdjęciu obejmuje niewielki fragment nieba w gwiazdozbiorze Pieca. Publikowane wcześniej zdjęcia tego obszaru obejmowały zakres widzialny i bliskiej podczerwieni, a teraz dodano także zakres ultrafioletowy. Łącznie obserwacje były prowadzone w trakcie 841 orbit teleskopu.

Na zdjęciu znajduje się około 10 tysięcy galaktyk widocznych w różnych etapach ewolucji Wszechświata, aż do okresu sięgającego kilkuset milionów lat po Wielkim Wybuchu.

Uwzględnienie zakresu ultrafioletowego zapełniło pewnego rodzaju przerwę w danych. Naukowcy posiadali dużo danych o powstawaniu gwiazd w pobliskich galaktykach (np. z misji GALEX) oraz badali narodziny gwiazd w najodleglejszych galaktykach (dane z Teleskopu Hubble’a). Było natomiast zbyt mało obserwacji dla galaktyk z przedziału od 5 do 10 miliardów lat świetlnych. Teraz astronomowie mogą analizować ewolucję galaktyk w pełnym zakresie.

Jak porównuje kierownik zespołu badawczego Harry Teplitz z ośrodka Caltech w Pasadenie w Kalifornii (USA), brak informacji z zakresu ultrafioletowego powodował, że badania galaktyk w Hubble Ultra Deep Field były jak próba zrozumienia historii rodzin bez uwzględnienia dzieci chodzących do szkoły podstawowej.

Misja Kosmicznego Teleskopu Hubble’a jest realizowana dzięki NASA, we współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA). (PAP)