29.03.2024
04.08.2014 aktualizacja 04.08.2014

Bursztyny z Chin i Bałtyku kryją podobne gatunki owadów

Podobne gatunki owadów odnaleziono w bursztynie sprzed 40-50 mln lat z Chin i z obszaru nadbałtyckiego – informują naukowcy na łamach pisma „Current Biology”.

Obszar nadbałtycki leży w odległości prawie 10 tys. km od chińskiego miasta Fushun. W obu rejonach występują duże ilości bursztynów, w których uwięzione zostały owady sprzed milionów lat. Bursztyn z regionu Fushun jest o 10 mln starszy od bałtyckiego.

Około 40-50 mln lat temu Europa była oddzielona od Azji przesmykiem Turgaj. Uważano, że ten szeroki przestwór słonej wody był poważną przeszkodą dla migracji organizmów żywych pomiędzy dwoma kontynentami. A zatem duże podobieństwo owadów pomiędzy Bałtykiem a Chinami stanowiło niespodziankę dla naukowców.

Międzynarodowy zespół badaczy, w tym z Polski, rozpoczął projekt badań porównujących gatunki owadów z regionu Bałtyku i z Chin. Naukowcy zajmują się obecnie analizą około trzech tys. kawałków bursztynu.

Jak dotąd zidentyfikowano pajęczaki i owady z ponad 80 rodzin. Jak zapewniają naukowcy, jest to tylko próbka tej drobnej fauny, która zamieszkiwała wschodnią Azję 53 mln la temu.

Oprócz złóż bursztynu w Indiach, region Fushun jest jedynym znaczącym miejscem w Azji, gdzie znajduje się bursztyn. (PAP)