29.03.2024
31.10.2014 aktualizacja 31.10.2014

Komórki macierzyste mogą niszczyć nowotwory

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Udało się wykorzystać wytwarzające bakteryjną toksynę komórki macierzyste do niszczenia komórek raka mózgu – informuje pismo „Stem Cells”.

Naukowcy z Harvard Medical School oraz Massachusetts General Hospital zastosowali zmienione genetycznie komórki macierzyste podczas doświadczeń przeprowadzonych na myszach. Otoczone żelem komórki umieszczane były w miejscach po usuniętych nowotworach.

Zmodyfikowane komórki wytwarzały i wydzielały typową dla bakterii Pseudomonas aeruginosa toksynę PE, która blokuje wytwarzanie białek. Badanie potwierdziło, że toksyna ta niszczy guzy nowotworowe bez uszkadzania zdrowych tkanek i bez szkody dla samych wytwarzających toksynę komórek macierzystych.

Jak podkreślił w wywiadzie dla BBC główny autor - dr Khalid Shah z Massachusetts General Hospital, wcześniejsze próby stosowania zabijających komórki nowotworowe toksyn dawały dobre wyniki w przypadku nowotworów krwi, ale nie w przypadku guzów litych – ze względu na trudniejszy dostęp i szybki rozpad toksyn. Natomiast wytwarzające toksyny genetycznie zmienione komórki macierzyste powinny pozwolić na skuteczne zwalczania guzów.

Następnym etapem badań ma być wypróbowanie tej procedury u ludzi. Badania kliniczne powinny się rozpocząć w ciągu pięciu lat. (PAP)