Nauka dla Społeczeństwa

29.03.2024
PL EN
20.11.2014 aktualizacja 20.11.2014

Zuzanna Jarzębowska - naukowe parki pełne iluzji

Źródło: Zuzanna Jarzębowska Źródło: Zuzanna Jarzębowska

Optyczne skracanie i wydłużanie drogi, efekt chodzenia po wodzie, iluzja krzywego chodnika - to pomysły Zuzanny Jarzębowskiej ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie na rozwiązania architektoniczne w parkach i ogrodach, pokazujące działanie iluzji. Oprócz tego projektuje edukacyjne zabawki dla dzieci i stworzyła akcję promującą jedzenie pięciu porcji warzyw i owoców dziennie.

Zuzanna Jarzębowska z SGGW jest finalistką X edycji konkursu Popularyzator Nauki, organizowanego przez serwis Nauka w Polsce Polskiej Agencji Prasowej oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Znalazła się w trójce finalistów w kategorii Popularyzatorzy Indywidualni - Animatorzy popularyzacji.

Jej sposoby na przekazywanie trudnych zagadnień to nauka poprzez zabawę, tworzenie zabawek edukacyjnych oraz projekty parków edukacyjno-rozrywkowych. Popularyzacją nauki Jarzębowska zajmuje się od 4 lat.

"Gdy zaczynałam udzielać korepetycji, zaczęłam ilustrować prawa matematyczne, bo nigdy nie wystarczała mi odpowiedź: bo tak jest. Rysowałam trójkąty, kolorowałam im rogi i obcinałam je, żeby potem przyłożyć je do siebie i sprawdzić czy na pewno ułożą się w prostą linię - co okazało się niezastąpioną metodą w uczeniu dyslektyków i dzieci, które nie mają wyobraźni przestrzennej. Dziś pracuję nad zebraniem ich wszystkich w jedno kompleksowe opracowanie ułatwiające zrozumienie abstrakcyjnych pojęć matematyki" - tłumaczy finalistka.

Jej pierwszym osiągnięciem popularyzatorskim był, jak sama mówi, zbiór rozwiązań projektowych do parków iluzji. Łącząc wiedzę projektową z zagadnieniami optyki i percepcji zaprojektowała urządzenia do parku edukacyjno-rozrywkowego. Swoje pomysły przestawiła w pracy inżynierskiej.

Opracowała w niej uniwersalne elementy wyposażenia do parków i ogrodów, które poruszają zagadnienia związane z iluzją. "Niektóre elementy jak kolumny, czy graffiti 3D przeniosłam jedynie z innych przestrzeni do terenów otwartych. W pozostałych elementach sama tworzyłam efekt iluzji - optycznego skracania i wydłużania drogi, chodzenia po wodzie, krzywego chodnika. Wszystkie te elementy, na tle zieleni i naturalnego otoczenia, nabrały nowego znaczenia. Powstał projekt parku popularyzującego naukę, ale nie będącego zbiorem powtarzalnych katalogowych rozwiązań" - opisuje Jarzębowska.

W marcu 2013 roku światło dzienne ujrzał prototyp edukacyjnych klocków dla dzieci, zaprojektowanych wspólnie z Agatą Gut, we współpracy z warszawskim Centrum Nauki Kopernik. Zabawka porusza zagadnienia z zakresu optyki i magnetyzmu. Każdy z elementów stanowi osobną zabawkę, a połączenie każdych dwóch ze sobą powoduje interakcję między nimi. Klocki łączą się przez skręcanie kolejnych elementów w rodzaj lunety, jednak część elementów poprzez silne magnesy łączą się również płaskimi ściankami. Wszystkie elementy można skręcać w dowolnej kolejności.

Drugim projektem, w którym uczestniczyła, jest inicjatywa Przybij Piątkę, realizowana wspólnie z Dominiką Wiśniewską w ramach projektu "Uzdrowisko Warszawa" Centrum Nauki Kopernik. Projekt realizowany jest w ramach projektu KiiCS, obejmującego 9 europejskich miast. Akcja promuje spożywanie 5 porcji owoców lub warzyw dziennie, poprzez zabawną formę grafik owocowo-warzywnych na pieczątce.

"Przybij Piątkę to projekt promujący zdrowe nawyki żywieniowe w sposób podprogowy. Pieczątka odbijająca pięć grafik: haseł inspirowanych owocami i warzywami ma w dowcipny sposób przypominać o zalecanym spożyciu pięciu porcji tych produktów dziennie. Z dostępnych grafik każdy użytkownik będzie mógł skompletować swój zestaw pięciu owocowo-warzywnych haseł. Oprócz pieczątki zaprojektowany został specjalny kalendarz, w którym zaznacza się zjedzone danego dnia owocowe i warzywne smakołyki" - opisuje finalistka. Projekt Przybij Piątkę cieszy się na tyle dużym zainteresowaniem, że produkcją zainteresowane są dwie duże firmy.

Jak zapowiada popularyzatorka, w swojej dalszej pracy naukowej zamierza zajmować się popularyzacją nauki w architekturze krajobrazu. "Architekt krajobrazu jako interdyscyplinarny specjalista od nauk przyrodniczych i projektowania może popularyzować naukę przyczyniając się do zwiększania świadomości społeczeństwa. Tematy te poruszam w dwóch artykułach naukowych przygotowywanych dla internetowego wydawnictwa sztukakrajobrazu.pl" - wyjaśnia.

Jak podkreśla w konkursowym zgłoszeniu, jej działalność jest całkowicie oddolna, nie zarobkowa i nie dotowana. Projekty jednak cieszą się dużym zainteresowaniem. "Projekt przybij piątkę był częściowo sponsorowany przez dużą firmę produkującą pieczątki, która poparła nasz pomysł i ufundowała setki pieczątek promujących zdrowe odżywianie. Projekt klocków optycznych spotkał się z bardzo ożywioną i pozytywną reakcją środowiska centrów nauki, a więc wśród popularyzatorów. Został też bardzo wysoko oceniony w badaniach na użytkownikach" - zaznacza Jarzębowska.

PAP - Nauka w Polsce

ekr/ agt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024