29.03.2024
20.01.2015 aktualizacja 20.01.2015

Inny sposób zasiewu pomaga roślinom zagłuszyć chwasty

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Zmiana sposobu zasiewu roślin, np. zbóż czy kukurydzy, pozwala wzmocnić ich przewagę nad chwastami bez użycia chemicznych środków ochrony roślin ani maszyn - wynika z badania naukowców z Uniwersytetu Kopenhaskiego (KU), przedstawionego na stronie tej uczelni.

Piano ConcertoRolnicy konwencjonalni najczęściej pozbywają się chwastów stosując środki ochrony roślin, które mogą być szkodliwe dla środowiska. Rolnictwo organiczne z kolei wymaga, żeby przy odchwaszczaniu skorzystać z pomocy maszyn. Ale i one nie są dla środowiska obojętne: zużywają paliwo i emitują dwutlenek węgla, a ich opony ugniatają glebę, niszcząc jej strukturę.

Rolnicy mogą jednak utrudnić życie chwastom na polach w inny sposób - twierdzą naukowcy z Wydziału Nauk o Roślinach i Środowisku KU. Mogą to osiągnąć, zmieniając sposób zasiewu kukurydzy, zbóż czy roślin strączkowych.

"Wyniki naszych badań świadczą o tym, że zwalczanie chwastów na polach można wspomóc, rezygnując z tradycyjnych technik siewu. Rolnicy na całym świecie sieją zwykle nasiona w rzędach. Badania prowadzone na polach pszenicy i kukurydzy pokazują, że wzrost chwastów można ograniczyć poprzez ciaśniejszy zasiew nasion, i wysiewanie ich na planie siatki. Takie działanie zwiększa jednocześnie plony tych roślin, których pola są zwykle podatne na silne zachwaszczenie" - twierdzi prof. Jacob Weiner, ekolog roślin z KU.

Badania na polach kukurydzy w Danii oraz nowsze, prowadzone w Kolumbii na polach kukurydzy pokazały, że zmiana sposobu zasiewu, która polega na gęstszym wysiewie nasion, pozwala ograniczyć biomasę chwastów. W czasie eksperymentów ich ilość zmalała wyraźnie, nawet o 72 proc.

Jednocześnie plony roślin uprawnych wzrosły ponad 45 proc. - zwłaszcza w tych okolicach, w których wcześniej dominowały chwasty.

"Rolnictwo można prowadzić w sposób o wiele bardziej zrównoważony, a jednocześnie utrzymać stały, wysoki poziom plonów" - podkreśla Weiner. Jego zdaniem kolejne badania procesów i oddziaływań pomiędzy roślinami mogą w przyszłości jeszcze bardziej zwiększyć przewagę roślin uprawnych nad chwastami. (PAP)