20.04.2024
02.03.2015 aktualizacja 02.03.2015

Oglądanie telewizji zwiększa ryzyko nadciśnienia u dzieci

Fot. Fotolia / Fot. Fotolia /

Spędzanie przed ekranem telewizora lub komputera ponad dwóch godzin dziennie zwiększa ryzyko nadciśnienia u dzieci o 30 proc. - informuje "International Journal of Cardiology".

Naukowcy z Uniwersytetu Saragossy i Uniwersytetu w Sao Paulo przyjrzeli się danym pochodzącym z trwających dwa lata badań IDEFICS (Identification and Prevention of Dietary - and Lifestyle-induced Health Effects in Children and Infants). Dotyczyły one ponad 5,2 tys. dzieci w wieku od 2 do 10 lat z ośmiu europejskich krajów (Hiszpanii, Niemiec, Węgier, Włoch, Cypru, Estonii, Szwecji i Belgii).

Zbyt wysokie ciśnienie tętnicze dotyczyło aż 110 dzieci na tysiąc, przy czym znacznie częściej tych, które spędzały kilka godzin dziennie na oglądaniu telewizji lub graniu w gry komputerowe. Badania wykazały także, że spędzanie na aktywności fizycznej mniej niż godzinę dziennie zwiększa ryzyko nadciśnienia u dzieci o 50 proc.

"Te wyniki są niepokojące. Siedzący tryb życia jest coraz częściej obserwowany u dzieci i później przekłada się na życie dorosłe. Nadciśnienie może powodować problemy ze strony układu sercowo-naczyniowego w późniejszym życiu oraz zwiększać ryzyko m.in. choroby niedokrwiennej serca" - mówi w autor badań dr Augusto César F. de Moraes.

Badacz podkreśla, że najlepszą metodą zapobiegania nadciśnieniu u dzieci jest aktywność fizyczna.(PAP)