Nauka dla Społeczeństwa

28.03.2024
PL EN
26.05.2015 aktualizacja 26.05.2015

Jąkanie ma związek z zaburzoną percepcją rytmu

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Jąkające się dzieci mają problem z postrzeganiem rytmu w muzyce. Oznacza to, że jąkanie jest czymś więcej niż tylko zaburzeniem mowy – informuje czasopismo „Brain & Language”.

Mechanizmy wywołujące problemy z mówieniem u jąkających się osób nie są do końca znane. Jednak badacze z Uniwersytetu Stanowego Michigan (USA) wykazali, że dzieci, które się jąkają, gorzej radzą sobie z postrzeganiem rytmu w muzyce niż ich rówieśnicy bez zaburzeń mowy. Wynika z tego, że interwencje nakierowane na polepszenie umiejętności percepcji rytmu mogą zaowocować zniwelowaniem trudności w wypowiadaniu się.

„Jąkanie jest zazwyczaj klasyfikowane jako motoryczne zaburzenie mowy, ale nasze badanie po raz pierwszy pokazuje, że jąkanie jest powiązane z deficytem w zakresie postrzegania rytmu. To ważne odkrycie, bo pozwala na zaplanowanie potencjalnych interwencji, które poprzez poprawę wyczucia rytmu pozwolą na zwiększenie płynności mowy” – mówi współautor badania Devin McAuley.

Naukowcy poprosili badane dzieci (jąkające się lub bez zaburzeń mowy) o zagranie w prostą grę komputerową, która polegała na określeniu, czy dwie prezentowane melodie mają taki sam rytm.

Okazało się, że jąkające się dzieci znacznie gorzej radziły sobie z tym zadaniem niż pozostałe maluchy bez względu na wysokość IQ czy zdolności językowe.

Sugeruje to, że jąkanie jest ściśle powiązane z umiejętnością percepcji rytmu. Już wcześniejsze eksperymenty pokazały, że u osób dorosłych wypowiadających się w obecności metronomu (urządzenia odmierzającego rytm) wzrasta płynność mówienia.

Niniejsze badanie rzuca nowe światło na zjawisko, jakim jest jąkanie i daje nadzieję na wypracowanie nowych metod leczenia tego zaburzenia. (PAP)

ooo/ krf/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024