Nauka dla Społeczeństwa

16.04.2024
PL EN
02.06.2015 aktualizacja 02.06.2015

Zaczęło działać Centrum Eksperckie Uniwersytetu w Białymstoku

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Uniwersytet w Białymstoku zainaugurował w poniedziałek działalność Centrum Eksperckiego, które zajmie się komercjalizacją ekspertyz i analiz naukowych przygotowanych przez pracowników uczelni na potrzeby biznesu.

Centrum Eksperckie Uniwersytetu w Białymstoku jest spółką typu spin-off, której właścicielem jest uczelnia. Wszystko ma służyć komercjalizacji wiedzy tak, by na sprzedaży opinii i ekspertyz zarabiali i naukowcy, i uniwersytet, a przedsiębiorcy otrzymywali wiarygodne materiały firmowane logo uczelni.

Jak powiedział w poniedziałek na konferencji prasowej prorektor ds. ekonomicznych UwB dr hab. Robert Ciborowski, proces komercjalizacji jest realizowany na uczelni od kilku lat. Wyjaśnił, że z jednej strony uczelnie "zmusza" do tego polityka resortu nauki, który w swojej strategii ma zapisaną konieczność komercjalizacji badań. Druga rzecz - jak dodał - to indywidualne działania uczelni, które przeprowadzają badania i chcą komercjalizować swoje wyniki.

"Powiązanie tych elementów spowodowało konieczność stworzenia podmiotów czy jednostek, które mogłyby zająć się tymi procesami. Chodzi tu przede wszystkim o to, by wyjść naprzeciw przedsiębiorcom - i to nie tylko regionalnym - z ofertą związaną zarówno z naukami ścisłymi, jak i społecznymi" - powiedział Ciborowski.

Z ofertą Centrum Eksperckiego można zapoznać się na stronie internetowej: http://www.centrumeksperckie.uwb.edu.pl/ . Jak podkreślił prezes centrum dr Artur Olechno z wydziału prawa, na którym działa spółka, jest to oferta kompleksowa. Znalazły się w niej: przeprowadzanie ekspertyz, badań i analiz, doradztwo, szkolenia oraz tłumaczenia. Oferta dotyczy wszystkich wydziałów uczelni. Spółce zlecić można np. zrobienie audytu, analizy ekonomicznej, ekspertyzy prawnej, ale też - stworzenie biznes planu, przeprowadzenie badań nad nowymi lekami czy tłumaczenie tekstów naukowych.

Olechno zaznaczył, że oferta ta istniała już wcześniej, ale dzięki spółce została ona sformalizowana. Przedsiębiorcy będą mieli teraz łatwiejszy dostęp do pracowników uczelni. Olechno podkreślił, że spółka, która bierze na siebie obowiązki prawno-formalne związane z komercjalizacją badań, ma też zachęcić naukowców - którzy do tej pory niechętnie z tego korzystali - do współpracy z przedsiębiorcami. Dzięki spółce obniżą się też koszty pośrednictwa między naukowcami a odbiorcami. Ponadto spółka weźmie na siebie działalność marketingową.

PAP - Nauka w Polsce

swi/ ann/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024