28.03.2024
30.06.2015 aktualizacja 30.06.2015

Zespół lęku napadowego związany z ryzykiem chorób serca

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

U osób cierpiących na zespół lęku napadowego występuje większe prawdopodobieństwo rozwoju chorób serca – informuje czasopismo „Psychological Medicine”.

Naukowcy z Uniwersytetu w Adelajdzie (Australia) przeanalizowali wyniki 12 badań, w których uczestniczyło łącznie ponad milion osób, i doszli do wniosku, że zespół lęku napadowego koreluje z występowaniem chorób serca i zwiększa ryzyko zawału.

Badacze ustalili, że u osób borykających się z nawracającymi napadami intensywnego lęku ryzyko zawału mięśnia sercowego jest większe o 36 proc., a rozwoju innych chorób serca o 47 proc. niż u osób bez zaburzeń lękowych.

Nie wiadomo dokładnie, jaki mechanizm kryje się pod tym związkiem, ale naukowcy zachęcają, aby pacjenci ze zdiagnozowanym zespołem lęku napadowego bacznie monitorowali kondycję swojego serca.

„Związek pomiędzy zespołem lęku napadowego a chorobami serca pozostaje kontrowersyjny po części ze względu na nakładające się symptomy typu bóle w klatce piersiowej, palpitacje serca, czy spłycenie oddechu” – mówi jeden z badaczy prof. Gary Wittert.

„Co więcej, nie możemy wykluczyć możliwości, że u niektórych ludzi symptomy chorób serca są mylnie diagnozowane jako objawy lęku napadowego” – dodaje naukowiec.

Zespół lęku napadowego to zaburzenie, które charakteryzuje się nawracającymi epizodami intensywnego lęku przyjmującego formę ataków paniki. W trakcie każdego takiego ataku chory doznaje uczucia silnego strachu i wrażenia, że traci kontrolę nad swoim ciałem. Nieprzyjemnym doznaniom psychicznym często towarzyszą symptomy fizyczne w postaci bólów brzucha i klatki piersiowej, problemów z oddychaniem, wzmożonej potliwości, naprzemiennych uderzeń gorąca i zimna, przyspieszonego bicia serca lub zawrotów głowy. (PAP)