28.03.2024
21.08.2015 aktualizacja 21.08.2015

Kość z dłoni sprzed niemal 2 mln lat odkryto w Tanzanii

Kość dłoni (OH 86) znaleziona w Olduwai, umieszczona na dłoni człowieka współczesnego. Fot. Jason Heaton Kość dłoni (OH 86) znaleziona w Olduwai, umieszczona na dłoni człowieka współczesnego. Fot. Jason Heaton

Kość dłoni o budowie zbliżonej do kości dłoni człowieka, najstarszą znaną tego typu - sprzed ponad 1,84 mln lat - znaleziono w Wąwozie Olduvai w Tanzanii. Znalezisko przedstawiono w "Nature Communications".

Kość wydaje się inna niż podobne znaleziska kojarzone z australopitekami i Homo habilis.

Jej odkrycie potwierdza, że ponad 1,84 mln lat temu Wąwóz Olduvai w Tanzanii (słynący ze znalezisk śladów obecności człowieka i innych gatunków człowiekowatych sprzed 2,6-1,7 mln lat) mógł być faktycznie gęsto zaludniony. Kość stanowi bowiem sygnał, że obok innych prehistorycznych człowiekowatych z gatunków Paranthropus boisei i Homo habilis, żył tam jeszcze inny gatunek, którego dłoń bardziej przypominała dłoń ludzi współczesnych, niż dłonie innych, współczesnych mu gatunków.

Naukowcy od dawna zakładali, że kształt naszych dłoni jest efektem adaptacji związanych z faktem wykorzystywania przez naszych przodków kamiennych narządzi. Im jednak więcej znajduje się skamieniałych szczątków praludzi, tym wyraźniej widać, że ewolucja dłoni była procesem o wiele bardziej złożonym. Choćby dlatego, że kości dłoni niektórych bardzo starych gatunków człowiekowatych są bardziej podobne do dłoni naszych, niż kości gatunków wymarłych, ale historycznie znacznie nam bliższych.

Skamieniałości wskazują też na różne mozaiki cech i przystosowań. Niektóre wymarłe gatunki człowiekowatych miały np. proporcje dłoni bardziej typowe dla człowieka współczesnego, ale budowa ich szkieletów wskazuje na jednoczesne przystosowanie do życia na drzewach.

Nowo odkrytą kość - fragment małego palca lewej dłoni - analizowali Manuel Dominguez-Rodrigo z Complutense University i z Instituto de Evolucion en Africa w Madrycie i jego współpracownicy z Hiszpanii, USA, RPA i Tanzanii. Ich zdaniem kość należała do osobnika z rodziny człowiekowatych z gatunku bardzo dawnego, który jednak z wyglądu mógł przypominać ludzi współczesnych. Gatunku nie zidentyfikowano; badacze spekulują, że mógł być podobny do Homo erectus.

Kość (OH 86) jest kolejnym dowodem wskazującym na to, że kilka głównych aspektów kształtu ciała człowieka współczesnego pojawiło się na bardzo wczesnym etapie ewolucji człowieka. Ewolucja szkieletu człowiekowatych była jednak skomplikowana i nie postępowała w sposób liniowy.

Autorzy badania przyjmują jednocześnie, że niemal dwa mln lat temu w tej linii człowiekowatych z Afryki Wschodniej zaczęły zanikać adaptacje niezbędne do życia na drzewach, a w kształcie kości palców pojawiły się cechy charakterystyczne dla budowy, jaką znamy dziś.

Naukowcy ci zastrzegają również, że ich wyniki są bardzo ogólne, bo oparte na analizie zaledwie jednej małej kości. Bardziej wiążące wnioski byłyby możliwe dopiero po analizach innych fragmentów szkieletu dłoni. (PAP)