29.03.2024
14.04.2016 aktualizacja 14.04.2016

Po przejściowych problemach teleskop Kepler znów pracuje

Artystyczna wizja teleskopu Keplera udostępniona przez NASA 18.12.2014. Fot. PAP/EPA/ NASA/Ames/JPL-Caltech Artystyczna wizja teleskopu Keplera udostępniona przez NASA 18.12.2014. Fot. PAP/EPA/ NASA/Ames/JPL-Caltech

Teleskop Keplera powinien w najbliższym czasie dołączyć do trwającej kampanii obserwacyjnej centrum Galaktyki. Inżynierowie NASA przywrócili go do stabilnego stanu po tym, jak kilka dni temu wszedł on w tryb awaryjny.

Teleskop Keplera ma na swoim koncie najwięcej odkryć planet pozasłonecznych. Dzięki zebranym przez to kosmiczne obserwatorium danym naukowcy odkrywają egzoplanety metodą tranzytów, czyli poszukiwań niewielkich osłabień blasku gwiazdy w następujących sytuacjach: gdy orbita planety jest tak położona, że patrząc z Ziemi planeta może przechodzić na tle gwiazdy.

Kosmiczny Teleskop Keplera został wystrzelony w 2009 r., a w roku 2012 ukończył swoją podstawową misję, wykrywając prawie 5000 kandydatek na planety pozasłoneczne, z których ponad 1000 zostało później potwierdzonych.

W roku 2014 rozpoczęto nowy etap pracy teleskopu, który nazwano K2. Teleskop krąży po orbicie wokół Słońca, w tej samej odległości od naszej dziennej gwiazdy, co Ziemia, ale wiele milionów kilometrów od naszej planety.

Ostatni regularny kontakt kosmicznego obserwatorium z Ziemią nastąpił 4 kwietnia b.r. Teleskop był wtedy w dobrym stanie i działał zgodnie z oczekiwaniami. 7 kwietnia okazało się, że teleskop wszedł w awaryjny tryb pracy.

W poniedziałek NASA poinformowała, że w niedzielę (10 kwietnia) zespół kontroli misji zakończył powodzeniem procedury przełączenia Keplera z trybu awaryjnego do stabilnego. Antena komunikacyjna jest skierowana w stronę Ziemi, umożliwiając telemetrię oraz pobranie danych na Ziemię.

Teleskop wszedł w tryb awaryjny na 14 godzin przed planowanym manewrem, który miał go zorientować tak, aby mógł obserwować centrum Drogi Mlecznej. Naukowcy mają nadzieję, że kosmiczne obserwatorium dołączy w najbliższym czasie do trwającej kampanii obserwacyjnej centrum Galaktyki.

Obserwatoria naziemne, które biorą udział w 9. kampanii obserwacyjnej wspólnie z teleskopem Keplera, będą kontynuowały zaplanowane obserwacje. Kampania obserwacyjna numer 9 w ramach fazy K2 zakończy się 1 lipca, gdy centrum Galaktyki znajdzie się poza polem widzenia kosmicznego obserwatorium.

Niespodziewane wejście w tryb awaryjny było pierwszym takim wypadkiem podczas siedmiu lat pracy Kosmicznego Teleskopu Keplera. (PAP)