28.03.2024
09.05.2016 aktualizacja 09.05.2016

Osobisty zestaw bakterii jest stały

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Zestaw mikroorganizmów żyjących na skórze danej osoby niemal nie zmienia się z czasem - informuje pismo „Cell”.

Skórę człowieka zasiedlają liczne bakterie, grzyby i wirusy. Większość z nich jest nieszkodliwa, a nawet przynosi pewne korzyści, jednak niektóre mają związek z zaburzeniami, takimi jak trądzik, łuszczyca czy egzema.

Trzykrotnie pobierając próbki z 17 obszarów skóry 12 ochotników w różnych odstępach czasowych – od miesiąca do dwóch lat - Heidi Kong z National Cancer Institute oraz Julie Segre z National Human Genome Research Institute (USA) wykazały, że skóra zdrowych osób utrzymuje stały wzorzec obecności bakterii niezależnie od noszonych ubrań, mycia, otaczającego środowiska czy kontaktów z innymi osobami.

Szczególnie stabilnym mikrobiologicznie środowiskiem okazała się tłusta skóra pleców i uszu, jednak nawet wyeksponowane i suche dłonie miały stałych mieszkańców. Do miejsc, w których zachodziło najwięcej zmian, należały stopy - być może ze względu na czynniki takie jak higiena osobista.

W przyszłości autorki badań chcą obserwować występowanie bakterii na skórze pacjentów z trądzikiem i innymi chorobami skóry, by sprawdzić, jak zmieniają się zasiedlające ją bakterie. (PAP)