19.04.2024
12.05.2016 aktualizacja 12.05.2016

Niewielka liczba neuronów pomaga podejmować codzienne decyzje

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Kluczową rolę w naszych wyborach odgrywa niewielki obszar mózgu jakim jest kora oczodołowo-czołowa. Okazuje się, że ograniczona liczba neuronów zlokalizowanych w tym obszarze jest w stanie "obsłużyć" nieograniczoną liczbę wyborów. Wszystko zależy od organizacji.

Jak wynika z artykułu opublikowanego na łamach pisma "Nature Neuroscience", podczas badań na makakach naukowcy z Washington University School of Medicine w St. Louis obserwowali, w jaki sposób neurony kory oczodołowo-czołowej przeorganizowują się, aby sprostać wyzwaniom, które im stawiamy, i dostosować decyzje do zmieniających się warunków.

"Gdy mamy wybrać jabłko lub banana, część neuronów przypisuje wartość jabłku, część przypisuje wartość bananowi, a inne odpowiadają za ostateczny wybór. Razem te różne grupy komórek tworzą układ generujący korzystne dla nas decyzje" - tłumaczy autor badań dr Camillo Padoa-Schioppa.

Podczas eksperymentów makaki miały wybrać pomiędzy dwoma z dwunastu różnych soków owocowych. Podczas każdego z wyborów określona grupa neuronów przypisywała wartość jednemu z soków, a inna drugiemu. Odrębna grupa komórek zawsze reprezentowała natomiast ostateczną decyzję.

"Gdy spojrzymy na poszczególne komórki, neurony są bardzo elastyczne, jednak biorąc pod uwagę cały układ podejmowania decyzji, jest on niezwykle stabilny. Dzięki takiej kombinacji jeden obszar mózgu może wygenerować każdą decyzję polegająca na wyborze" - zauważa dr Padoa-Schioppa.(PAP)