17.04.2024
18.05.2016 aktualizacja 18.05.2016

Biały Dom sfinansuje badania nad mikrobiomem

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Ogłoszona przez amerykański rząd National Microbiome Initiative ma pomóc w zrozumieniu społeczności mikroorganizmów – również tych zasiedlających ludzkie jelito – informuje „New Scientist”.

Mikrobiomy – miniaturowe społeczności - tworzą bakterie, ale także grzyby i inne mikroorganizmy. Można je spotkać prawie wszędzie - w morzach, w glebie, na skórze i wewnątrz ciała ludzi oraz zwierząt.

Zaburzenia dotyczące oceanicznych mikrobiomów mogą prowadzić do powstawania stref o obniżonej zawartości tlenu, co powoduje śmierć ryb. Niedobór bakterii w glebie sprzyja jej wyjałowieniu. U zdrowej osoby bakterie jelitowe wypełniają wiele pożytecznych funkcji. Zaburzenia składu ludzkiego mikrobiomu zaobserwowano między innymi w przypadku otyłości, autyzmu, stwardnienia rozsianego, zespołu jelita drażliwego oraz zaburzeń psychicznych.

Przede wszystkim trzeba będzie ustalić, co jest normą, a co odchyleniem od normy "Potrzebujemy środków, by zmienić dysfunkcjonalne mikrobiomy i uczynić je funkcjonalnymi - czy to w ludzkich jelitach, czy w oceanie" – powiedział Jo Handelsman, zastępcą dyrektora do spraw nauki w White House Office of Science and Technology Policy.

Na badania przeznaczono pół miliarda dolarów, pochodzących m.in. z budżetu NASA i US Department of Agriculture. Agencje federalne wydadzą 121 mln dolarów na finansowania badań w ciągu najbliższych dwóch lat, a ponad 100 uniwersytetów, organizacji charytatywnych, fundacji i firm - dalsze 400 mln. Sama tylko Fundacja Billa i Melindy Gatesów zobowiązała się przeznaczyć na projekt 100 mln dolarów w ciągu najbliższych czterech lat.

Finansowanie i zakres projektu są - według rzecznika Białego Domu - porównywalne z Human Brain Project. (HBP to ustanowiony w 2013 r. strategiczny unijny projekt, którego głównym założeniem jest wykorzystanie nowoczesnych technologii informatycznych do tworzenia modeli scalających rozproszoną wiedzę dotyczącą działania i struktury mózgu człowieka. Ma potrwać do 2023 r. i jest finansowany przez Komisję Europejską. Bierze w nim udział 112 partnerów z 24 krajów w Europie i na świecie).

Jak zaznaczają eksperci, niektóre mikrobiomy są równie złożone, co ekosystem lasu tropikalnego, toteż niezbędna będzie współpraca ekspertów z wielu dziedzin nauki -chemików, inżynierów matematyków, genetyków i mikrobiologów. Ich porozumiewanie się samo w sobie będzie wyzwaniem. By to ułatwić, kosztem 12 milionów dolarów powstanie Center for Microbiome Innovation przy University of California w San Diego.

Uznając potrzebę poznania bakteryjnych społeczności, eksperci wyrażają jednak obawy, że odgórnie zarządzone badania nad mikrobiomem mogą prowadzić do podobnego marnotrawstwa pieniędzy co rozpoczęty w roku 2007 przez National Institutes of Health dziesięcioletni Human Microbiome Project (jak dotąd jego koszt sięgnął 215 milionów dolarów). (PAP)