29.03.2024
30.06.2016 aktualizacja 30.06.2016

Zidentyfikowano wskaźniki zespołu chronicznego zmęczenia

Zubożona flora bakteryjna jelita i podwyższony stan zapalny organizmu to czynniki, które występują u osób cierpiących na zespół chronicznego zmęczenia – czytamy na łamach czasopisma „Microbiome”.

Zespół chronicznego zmęczenia to choroba charakteryzująca się zaburzeniami koncentracji, bólami głowy i mięśni oraz uczuciem ogólnego wyczerpania pojawiającym się bez wyraźnej przyczyny. Nie wiadomo, co powoduje wystąpienie tej dolegliwości, ale eksperci z Uniwersytetu Cornella (USA) właśnie zidentyfikowali biologiczne wskaźniki, które mogą okazać się przydatne w diagnozie.

W ramach badania naukowcy pobrali od 39 zdrowych osób i 48 osób z zespołem przewlekłego zmęczenia próbki krwi i kału.

Zaobserwowali, że u pacjentów z zespołem chronicznego zmęczenia bakterie jelitowe były mniej zróżnicowane i znajdowało się wśród nich mniej szczepów o właściwościach przeciwzapalnych niż u zdrowych badanych, podobnie jak w przypadku osób cierpiących na chorobę Crohna lub wrzodziejące zapalenie jelita grubego.

Ponadto we krwi badanych z zespołem przewlekłego zmęczenia stwierdzono obecność wskaźników stanu zapalnego, będących najprawdopodobniej efektem reakcji obronnej organizmu na przepuszczalność jelit, która umożliwia bakteriom przenikanie do krwiobiegu.

„Nasze badanie pokazuje, że u pacjentów z zespołem chronicznego zmęczenia skład mikrobiomu jelitowego odbiega od normy, co prawdopodobnie prowadzi do objawów zapalnych i żołądkowo-jelitowych” – mówi członkini zespołu badawczego Maureen Hanson.

„W przyszłości użyta przez nas technika może być wykorzystywana jako uzupełnienie nieinwazyjnych metod diagnozy, a jeśli dowiemy się więcej na temat tego, co dzieje się w jelitach pacjentów, być może klinicyści rozważą zmianę diety lub zastosowanie prebiotyków jako formy leczenia tej choroby” – dodaje główny autor badania (DOI: 10.1186/s40168-016-0171-4) Ludovic Giloteaux. (PAP)