16.04.2024
06.08.2016 aktualizacja 06.08.2016

Geolodzy mają dowody na legendarną chińską powódź

Wyniki badań geologicznych potwierdziły, że legendarna chińska powódź faktycznie zaistniała. Pozwoliły też skorygować lata panowania dynastii Xia. Swoje nowe ustalenia naukowcy opublikowali na łamach magazynu "Science".

Według legendy to właśnie w konsekwencji wielkiej powodzi, którą spowodowało wystąpienia z koryta rzeki Huang He, miało dojść do wykrystalizowania się dynastii Xia. Wielki Yu, jej założyciel, został doceniony wśród społeczeństwa za odpowiednie działania, jakie przedsięwziął w związku z powodzą. Rozkazał wykonać przegłębienia rzeki, dzięki czemu powstrzymał dalszą powódź. W ten sposób uzyskał boski mandat na założenie dynastii Xia. Uważa się, że ta linia dała początek chińskiej cywilizacji.

Naukowcy ustalili, że do legendarnego wylewu doszło ok. 1920 r. p.n.e., czyli kilkaset lat później, niż dotychczas uważano, co znacznie zmienia wizję wczesnej historii Państwa Środka. Część naukowców twierdziła, że dotycząca jej opowieść jest historyzującą wersją wcześniejszego mitu lub propagandą, która miała usprawiedliwić centralizację władzy.

Geolodzy zrekonstruowali sekwencję wydarzeń, które nastąpiły wzdłuż rzeki Huang He kilka tysięcy lat temu. Przyjrzeli się również osuwisku, które stworzyło naturalną zaporę. Gdy przerwała się - nastąpiła katastrofalna powódź. W sedymentach naniesionych przez rzekę zalegały m.in. kości ludzkie. Ich wiek badacze określili za pomocą metody węgla radioaktywnego.

Zdaniem geologów skala odkrytych śladów powodzi odpowiada opisom znanym z tekstów historycznych. Nowo zaproponowana data początku dynastii Xia, ok. 1900 r. p.n.e., zgadza się z datami określającymi początek okresu epoki brązu w tym rejonie, jak również z początek kultury Erlitou, która zdominowała Chiny we wczesnej fazie tej epoki. Według naukowców można sądzić, że ich przedstawiciele żyli w czasach panowania dynastii Xia.

Analizy przeprowadził zespół naukowców pod kierunkiem badaczy z Uniwersytetu Pekińskiego. (PAP)