19.04.2024
25.10.2016 aktualizacja 25.10.2016

Czworonożny dinozaur z Australii

Skamieniałość roślinożernego dinozaura należącego do czworonożnych zauropodów odkryli naukowcy w Australii. Wyniki badań opisują na łamach „Scientific Reports”.

Dinozaur otrzymał nazwę Savannasaurus elliottorum. Zaliczono go do zauropodów, dużych roślinożernych czworonogów o wydłużonych szyjach i ogonach. Na potrzeby znaleziska utworzono nowy gatunek i rodzaj w systematyce dinozaurów.

Znalezisko pochodzi sprzed 95 mln lat, a zostało odkryte w Queensland w Australii. Savannasaurus należał do tytanozauórw o średniej wielkości, mierzył, wraz z szyją i ogonem, około połowy długości boiska do koszykówki.

Wydobywanie szkieletu ze skał trwało w sumie ok. 10 lat. Było to żmudne zajęcie, w którym pomagali liczni wolontariusze. W wyniku prac uzyskano najbardziej kompletny szkielet dinozaura, jaki kiedykolwiek odkryto w Australii.

Zdaniem australijskich naukowców układ kontynentów i specyfika klimatu w okresie kredowym umożliwiły tytanozaurom rozprzestrzenienie się po całym świecie, w tym do Australii, która była wówczas połączona z Antarktydą, podobnie jak Ameryka Południowa. Badacze sądzą, że przodek australijskiego dinozaura mógł zamieszkiwać Amerykę Południową.

Szkielet będzie wystawiany obecnie w australijskim Age of Dinosaurs Museum of Natural History, zawierającym bogatą kolekcję kości dinozaurów.

Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.australianageofdinosaurs.com (PAP)