28.03.2024
04.01.2017 aktualizacja 04.01.2017

Geny, które fałdują mózg

Udało się poznać działanie genów, dzięki którym mózg staje się w charakterystyczny sposób pofałdowany, a nawet - wyhodować miniaturowe pofałdowane „móżdżki” - informuje pismo „Cell Stem Cell”.

Ludzki mózg różni się od mózgu innych ssaków przede wszystkim rozmiarami oraz strukturą swojej kory. Dotychczas nie było wiadomo, w jaki sposób powstają charakterystyczne fałdy – znane jako bruzdy i zakręty.

Naukowcy z Whitehead Institute for Biomedical Research zbadali specyficzny mechanizm genowy regulujący rozwój, strukturę i organizację ludzkiej kory mózgowej.

Okazało się, że ekspansję kory mózgowej oraz jej fałdowanie powoduje rosnąca liczba nerwowych komórek progenitorowych oraz opóźnienie procesu ich różnicowania w bardziej wyspecjalizowane komórki. Wystarczyło pozbyć się genu PTEN, aby dzięki silniejszemu działaniu czynników wzrostu proces ten się nasilił, zaś hodowana kora mózgowa zaczęła fałdować.

Jednak takie zjawisko nie zaszło w przypadku rozwijającego się mózgu myszy – dotyczyło tylko komórek człowieka.

Autorzy badań zademonstrowali także „organoidy” – małe trójwymiarowe laboratoryjne hodowle komórek ludzkiego mózgu, które dzięki działaniu genów stały się pofałdowane jak prawdziwy mózg. Takie organoidy mogą pomóc w modelowaniu molekularnych, komórkowych i anatomicznych procesów zachodzących podczas rozwoju ludzkiego mózgu.

Naukowcy sugerują, że ich odkrycia mogą się przyczynić do zrozumienia, w jaki sposób wirus Zika uszkadza mózg nienarodzonego dziecka. Zakażone wirusem organoidy nie pofałdowały się tak, jak organoidy niezakażone. Na miniaturowych „mózgach” można więc wypróbowywać potencjalne terapie zapobiegające zaburzeniom rozwojowym mózgu związanym z wirusem Zika. (PAP)