20.04.2024
30.01.2017 aktualizacja 30.01.2017

Nikotyna na złagodzenie objawów schizofrenii

Regularne dawki nikotyny regulują aktywność mózgu u osób cierpiących na schizofrenię - wykazały badania, o których informuje pismo "Nature Medicine".

Od 80 do 90 proc. osób cierpiących na schizofrenię pali papierosy i najczęściej w dużych ilościach. Od dawna naukowcy podejrzewali, że w jakiś sposób pomaga im to zniwelować objawy.

Naukowcy z Instytutu Pasteura w Paryżu we współpracy z badaczami z Uniwersytetu Kolorado w Boulder analizowali wpływ nikotyny ma mózg myszy stanowiących model schizofrenii.

Po dwóch dniach dawkowania nikotyny mózgi gryzoni zaczynały wykazywać zwiększoną aktywność, a po tygodniu ta aktywność mózgu była już ustabilizowana.

U podstaw wielu objawów schizofrenii leży obniżenie czynności w korze przedczołowej mózgu (tzw. hipofrontalność). Powoduje ona m.in. problemy z koncentracją, zapamiętywaniem, podejmowaniem decyzji czy rozumieniem instrukcji werbalnych.

Wcześniejsze badania sugerowały, że ryzyko rozwoju schizofrenii jest wyższe u osób posiadających mutację genu CHRNA5. Posiadacze tej mutacji także częściej są palaczami. Nie został jednak dotychczas poznany mechanizm stojący za tą zależnością.

Obecne badania potwierdziły, że mutacja CHRNA5 powoduje u myszy hipofrontalność oraz związane z nią objawy. Podawanie gryzoniom nikotyny prowadziło jednak do regulacji aktywności neuronów w korze przedczołowej, kompensując wywołany genetycznie deficyt.

Jak zauważa kierujący badaniami dr Uwe Maskos, wyniki tych badań mogą pomóc opracować leki, które niwelowałyby objawy schizofrenii poprzez oddziaływanie na receptory nikotynowy, a jednocześnie nie działały uzależniająco.(PAP)