29.03.2024
11.05.2017 aktualizacja 11.05.2017

Łódź/ W Centrum Nauki i Techniki EC1 powstaje strefa głębokiego kosmosu

W Centrum Nauki i Techniki EC1 w Łodzi powstaje strefa głębokiego kosmosu. Znajdują się tu eksponaty opowiadające o najdalszych zakątkach Wszechświata oraz o tym, jak można je badać. Centrum ma rozpocząć działalność pod koniec tego roku.

Jak wyjaśnił Michał Buława z EC1 Łódź - Miasto Kultury, korzystając z ogromnego ekranu o ponad czterometrowej przekątnej widzowie "zanurzą się w głębinach kosmosu i z bliska obejrzą galaktyki znajdujące się nawet miliony lat świetlnych od Ziemi".

W strefie głębokiego kosmosu będzie też można np. wcielić się w rolę prawdziwych astronomów i zbadać odległość dzielącą Ziemię od odległych gwiazd. Umieszczone infografiki będą informować o metodach badania odległości w kosmosie. Uzupełnieniem strefy głębokiego kosmosu są dwa wyświetlacze sferyczne. Na jednym z nich widzowie będą mogli z przyjrzeć się powierzchniom różnych typów gwiazd (w tym np. Słońca). Na drugim obejrzą animacje pokazujące m.in. jak Ziemia wygląda z kosmosu, czy obrazujące zachodzące na naszym globie zmiany klimatyczne.

Według Buławy strefa głębokiego kosmosu w Centrum Nauki i Techniki to "idealne dopełnienie oferty i repertuaru funkcjonującego już w EC1 najnowocześniejszego w Polsce Planetarium.

Łódzkie Centrum Nauki i Techniki, które powstaje w zachodniej części rewitalizowanego kompleksu dawnej łódzkiej elektrowni EC1, ma rozpocząć działalność pod koniec tego roku. Szacuje się, że rocznie będzie odwiedzać je ok. 430 tys. osób.

Znajdą się w nim trzy ścieżki edukacyjne, adresowane do dzieci, młodzieży i dorosłych. "Przetwarzanie energii" to ścieżka oparta o skansenową część elektrowni, natomiast uzupełnieniem ścieżki "Mikroświat i makroświat" będzie sferyczne kino 3D. "Historia wiedzy i cywilizacji" zaprezentuje wiedzę z dziedziny chemii, fizyki i nauk przyrodniczych oraz jej wykorzystanie w codziennym życiu człowieka.

Na ekspozycję Centrum złoży się ponad 140 instalacji – praktycznie każda będzie interaktywna. Najnowsze technologie połączone zostaną z odrestaurowanymi oryginalnymi urządzeniami zabytkowej elektrowni.

Koszt przygotowania ekspozycji Centrum ma wynieść 45,5 mln zł, z czego 18,3 mln zł EC1-Miasto Kultury otrzymało z UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2022.

jaw/ agt/