19.09.2019
PL EN
21.07.2017 aktualizacja 21.07.2017

Badanie: ponad 2/3 polskich 25-latków spędza w sieci co najmniej 4 godz. dziennie

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Ponad dwie trzecie polskich 25-latków deklaruje, że w internecie spędza co najmniej cztery godziny dziennie; zaś co piątemu bliskie jest pojęcie „internetu rzeczy” - wynika z badania polskich 25-latków.

"Zaledwie 21 lat temu uzyskaliśmy w Polsce możliwość anonimowego dostępu do internetu, tymczasem już wyrosło pierwsze pokolenie Polaków, które nie wyobraża sobie życia bez cyberprzestrzeni" - czytamy w raporcie przygotowanym na zlecenie firmy Bosch.

Zgodnie z wynikami badania ponad dwie trzecie badanych 25-latków deklaruje, że w internecie spędza co najmniej 4 godziny dziennie.

Z badania wynika też, że 25-letni Polacy posiadają zwykle wiele urządzeń zaawansowanych technicznie (smartfon, laptop, tablet, czytnik e-book, smartwatch) i są otwarci na nowe rozwiązania. "Swój świat za kolejne 25 lat widzą jako sterowany zdalnie z jednego urządzenia, a może nawet kierowany myślami. Za podstawową wartość uważają bezpieczeństwo, dlatego przede wszystkim chcą wprowadzać takie rozwiązania techniczne, które wykluczają błąd ludzki i chronią środowisko" - czytamy w raporcie.

Co piąty 25-latek deklaruje, że bliskie jest mu pojęcie "internetu rzeczy", które oznacza przedmioty wyposażone w czujniki i komunikujące się ze sobą za pośrednictwem internetu. Młodzi Polacy są więc otwarci na stale postępujące integrowanie z internetem coraz większej liczby urządzeń.

Prawie 74 proc. badanych 25-latków twierdzi, że zna też pojęcie sztucznej inteligencji, co jest wynikiem ponad dwa razy wyższym niż w badaniu reprezentatywnej grupy polskich internautów. Znajomość tego pojęcia deklarowało 31,5 proc. z nich.

"Polskiego cyberpokolenia nie tworzą jednak wyłącznie cyborgi i technokraci, o czym może świadczyć brak popierania przez 25-latków dalszego rozwoju technologii, które odbierają prywatność i oddalają ludzi od siebie oraz powodują utratę realnych kontaktów. Nowoczesne technologie rozumieją humanistycznie, jako rozwiązania ułatwiające człowiekowi pracę i codzienne życie" - piszą autorzy opracowania.

W większości młodzi Polacy nie mają jednak wątpliwości, że nowoczesne technologie są szansą na rozwój i poprawę jakości życia ludzi. Otwartość na nowoczesne technologie deklaruje zdecydowana większość badanych - 94,1 proc.

W opinii 25-latków dzięki nowym technologiom rynek pracy będzie się powiększał. Według nich szczególnym zainteresowaniem będą cieszyli się specjaliści, tworzący kolejne nowoczesne urządzenia, programy i aplikacje. Według badanych już rośnie zapotrzebowanie na osoby z wykształceniem technicznym i informatycznym. Coraz więcej nowych zawodów pojawia się w cyberprzestrzeni, a bez znajomości programów i nowych technologii ciężko jest znaleźć pracę.

"Z pewnością cieszy duże zaangażowanie społeczne dwudziestoparolatków, przynajmniej na poziomie deklaracji. Wskazując na kierunki rozwoju nowych technologii, często wybierają te związane z potrzebą zrównoważonego rozwoju i wsparciem osób chorych" – komentuje wyniki badania Natalia Hatalska, analityczka trendów.

Badania ilościowe i jakościowe zostały przeprowadzone na zlecenie Bosch przez ośrodek badawczy Danae na przełomie kwietnia i maja br. Wzięło w nich udział 527 osób w wieku 25 lat.

PAP - Nauka w Polsce

ekr/ zan/

Copyright © Fundacja PAP 2019