Nauka dla Społeczeństwa

29.03.2024
PL EN
18.08.2017 aktualizacja 18.08.2017

Szympansy grają w papier, kamień, nożyce

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Szympansy są w stanie zrozumieć zasady gry w papier, kamień, nożyce. Ich zdolności plasują się na poziomie 4-letniego dziecka – czytamy na łamach czasopisma „Primates”.

Naukowcy z Uniwersytetu Kioto (Japonia) oraz Uniwersytetu Pekińskiego (Chiny) nauczyli szympansy grać w popularną grę w papier, kamień, nożyce. Opanowanie zasad zajęło zwierzętom trochę czasu, ale ostatecznie zrozumiały one – podobnie jak małe dzieci – na czym polegają związki pomiędzy poszczególnymi symbolami.

Wyniki badania świadczą o dużych możliwościach intelektualnych szympansów oraz o ich zdolności do tworzenia sieci skomplikowanych relacji, rozwiązywania problemów i uaktualniania posiadanej wiedzy.

Gra w papier, kamień, nożyce polega na pokazywaniu rękoma określonych symboli. W każdej rundzie gracze na umówiony sygnał wyciągają przed siebie dłonie i pokazują kamień, papier lub nożyce. Kamień tępi nożyce, nożyce tną papier, a papier owija kamień. Gracz, który pokaże silniejszy symbol otrzymuje punkt.

W badaniu uczestniczyło siedem małp w różnym wieku. Zwierzęta siedziały w kabinach wyposażonych w dotykowe ekrany i stopniowo uczyły się reguł gry poprzez wskazywanie silniejszego symbolu – począwszy od kombinacji papier-kamień, poprzez kamień-nożyce i ostatecznie nożyce-papier. Gdy szympansy opanowały podstawowe zasady, symbole zaczęto wyświetlać przypadkowo. Choć najwięcej trudności sprawiło im zrozumienie ostatniej relacji – pomiędzy nożycami a papierem, zwierzęta po średnio 307 próbach pojęły sedno gry.

W następnym etapie badania reguł gry uczyły się dzieci w wieku od 3 do 6 lat. Maluchy, szczególnie te młodsze, też miały nieco trudności z opanowaniem zasad, ale większość z nich po około pięciu sesjach zrozumiała, o co chodzi. Najgorzej szło dzieciom poniżej czwartego roku życia – w tym wieku nie potrafiły one jeszcze pojąć wszystkich związków pomiędzy symbolami. Starsze przedszkolaki nie miały już takich problemów.

„To sugeruje, że dzieci nabywają zdolność do uczenia się nieliniowych związków i rozwiązywania tego typu problemów około czwartego roku życia. Osiągnięcia szympansów podczas ostatnich sesji były zbliżone do rezultatów osiąganych przez czteroletnie dzieci” – komentuje badaczka Jie Gao.

O szczegółach badania można przeczytać pod adresem: https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10329-017-0620-0 (PAP)

ooo/ ekr/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024