17.09.2019
PL EN
28.09.2017 aktualizacja 28.09.2017

U dzieci z ADHD nadmierną ruchliwość wywołuje wysiłek umysłowy

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

U dzieci cierpiących na zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) wzrost ruchliwości jest spowodowany uruchomieniem procesów poznawczych. Wiercenie się pomaga maluchom osiągnąć stan skupienia – informuje „Journal of Abnormal Child Psychology”.

Rodzice dziecka z ADHD pewnie czasem zastanawiają się, dlaczego ich pociecha potrafi godzinami siedzieć bez ruchu, oglądając telewizję lub grając w gry komputerowe, ale kręci się i wierci, jakby nie mogła usiedzieć w miejscu, gdy tylko zabierze się do odrabiania lekcji.

Naukowcy z Uniwersytetu Centralnej Florydy (USA) uspokajają – nadmierna ruchliwość nie jest wyrazem niechęci do podjęcia wysiłku umysłowego, lecz konsekwencją wzmożonej pracy mózgu. Ruch umożliwia dzieciom z ADHD skoncentrowanie się na zadaniu.

Badacze obserwowali zachowanie 62 chłopców (32 z ADHD i 30 bez zaburzeń rozwoju) w wieku od 8 do 12 lat w trakcie oglądania sceny z Gwiezdnych Wojen oraz filmu poruszającego zagadnienia z zakresu matematyki. Zauważyli, że dzieci z ADHD przeważnie nie ruszały się podczas prezentacji filmu fabularnego, ale zaczynały często zmieniać pozycję, tupać nogą i obracać się w krześle podczas oglądania filmu naukowego.

Chciałoby się powiedzieć – nic dziwnego, maluchy wierciły się, bo pewnie były znudzone filmem o matematyce. Innego zdania jest jednak jeden z autorów badania Mark Rapport: „To tylko używanie wyniku do wytłumaczenia przyczyny. Wykazaliśmy, że to, co naprawdę miało tam miejsce, zależało od wymagań poznawczych zadania. Film akcji nie zmusza do myślenia – wystarczy oglądać go, wykorzystując zmysły. Nie trzeba niczego przechowywać i analizować w mózgu. Film o matematyce wymaga z kolei wykorzystania pamięci roboczej, a w tym wypadku ruch pomaga osiągnąć większy stan skupienia”.

„Dzieci z ADHD potrzebują ruchu, gdy uzyskują dostęp do funkcji wykonawczych mózgu. To ruch pomaga im utrzymać czujność” – dodaje Rapport.

O szczegółach badania można przeczytać na stronie: https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10802-017-0338-x (PAP)

ooo/ ekr/

Copyright © Fundacja PAP 2019