19.11.2019
PL EN
09.10.2017 aktualizacja 09.10.2017

Zwycięzcy lubią pławić się w luksusie

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Osoby mające poczucie zwycięstwa przywiązują większą wagę do posiadania dóbr luksusowych, bo traktują je jako rodzaj nagrody za swoje osiągnięcia – wynika z badania opublikowanego na łamach „Scientific Reports”.

Podobnie jak piękny, rozłożysty, kosztowny w utrzymaniu ogon stanowi u pawi oznakę dobrych genów, tak luksusowe rzeczy są wyznacznikiem wysokiego statusu społecznego u ludzi. Naukowcy z Uniwersytetu Cambridge (W. Brytania) i kilku innych ośrodków naukowych wykazali, że poczucie zwycięstwa skłania mężczyzn do ostentacyjnego wydawania pieniędzy na luksusowe produkty, bo sprawia, iż czują się oni uprzywilejowani i chcą zademonstrować światu swój sukces.

Badacze poprosili 166 ochotników, by stoczyli ze sobą bój w grę Tetris (układanie klocków). Tak naprawdę każdy z panów walczył z wirtualnym przeciwnikiem, a kwestia jego wygranej lub przegranej była z góry określona. Po pojedynku specjaliści zapytali badanych, ile byliby gotowi zapłacić za różne dobra luksusowe, np. drogi samochód. Cena tych dóbr wahała się od 10 do 120 proc. wartości rynkowej.

Okazało się, że panowie, którzy odnieśli zwycięstwo, byli gotowi wydać na ekskluzywne produkty więcej pieniędzy, niż panowie, którzy ponieśli porażkę. Również na poziomie nieświadomym zwycięzcy przypisywali produktom luksusowym wyższą wartość, niż przegrani.

Początkowo badacze myśleli, że dążenie zwycięzców do wydawania dużych kwot pieniędzy na luksusowe przedmioty jest spowodowane wzrostem poziomu testosteronu. Poprzednie badania sugerowały, że stężenie tego hormonu rośnie po zdobyciu wygranej i jest związane z dominującym i agresywnym zachowaniem u mężczyzn. Rezultaty niniejszego badania pokazały jednak, że poziom testosteronu nie ulegał u uczestników zmianom bez względu na wynik pojedynku.

„Zwycięstwo w rywalizacji, które - jak wiemy - jest powiązane z poczuciem posiadania wyższego statusu społecznego, skłania ludzi do ostentacyjnego wydawania pieniędzy, a co za tym idzie większej gotowości do płacenia za dobra luksusowe. Zaskoczyło nas jednak to, że w wyniku wygranej lub przegranej nie zmieniał się u badanych poziom testosteronu, co sugeruje, że testosteron nie odpowiada za efekt ostentacyjnego wydawania pieniędzy” – mówi dr Yin Wu, jeden z badaczy.

Ostatecznie naukowcy uznali, iż za skłonność zwycięzców do ostentacyjnego wydawania pieniędzy odpowiada uczucie uprzywilejowania. Zdaniem badaczy osoby mające poczucie zwycięstwa są przekonane, że zasługują na lepsze traktowanie, niż inni. Poczucie wyższości z powodu osiągniętego sukcesu wzmaga u nich potrzebę posiadania luksusowych produktów – towarów świadczących o wysokim statusie społecznym i stanowiących dowód indywidualnych osiągnięć. Dobra luksusowe traktują oni w kategoriach nagrody.

O szczegółach badania można przeczytać pod adresem: https://www.nature.com/articles/s41598-017-12260-3 (PAP)

ooo/ ekr/

Copyright © Fundacja PAP 2019