19.04.2024
08.10.2017 aktualizacja 08.10.2017

Godzina ćwiczeń tygodniowo chroni przed depresją

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Regularna aktywność fizyczna zmniejsza prawdopodobieństwo zachorowania na depresję. Żeby zachować pełnię zdrowia psychicznego wystarczy ćwiczyć przez jedną godzinę w tygodniu – informuje „American Journal of Psychiatry”.

Naukowcy z Black Dog Institute, Uniwersytetu Nowej Południowej Walii (Australia) oraz norweskich ośrodków naukowych przeanalizowali dane dotyczące aktywności fizycznej oraz objawów zaburzeń lękowych i depresji u prawie 34 tys. mieszkańców Norwegii. Dane te były zbierane wśród uczestników przez kilkanaście lat.

Badacze wyliczyli, że u osób prowadzących siedzący tryb życia ryzyko zachorowania na depresję było o 44 proc. wyższe, niż u osób ćwiczących przez jedną do dwóch godzin w tygodniu.

„Wyniki naszego badania są ekscytujące, bo pokazują, że nawet stosunkowo niewielka ilość ćwiczeń, poczynając od godziny tygodniowo, może stanowić solidną ochronę przed depresją” – komentuje główny autor badania, prof. Samuel Harvey.

Zdaniem specjalistów aktywność fizyczna mogłaby zapobiec 12 procentom przypadków depresji wśród badanych.

“Wciąż staramy się ustalić, skąd bierze się ten efekt ochronny ćwiczeń. Przypuszczamy, że jest on wynikiem kombinacji różnych korzyści – fizycznych i społecznych – płynących z angażowania się w aktywność fizyczną” – stwierdza prof. Harvey.

„W obliczu rosnących odsetków zachorowania na depresję i światowej tendencji do prowadzenia siedzącego trybu życia, wyniki naszego badania mają szczególne znaczenie, bo podkreślają, że nawet niewielka zmiana stylu życia może przynieść duże korzyści zdrowotne” – dodaje. (PAP)