18.04.2024
21.10.2017 aktualizacja 21.10.2017

Gen uzależnienia od nikotyny

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Wariant DNA, znajdujący się w genie DNMT3B i występujący powszechnie u osób pochodzenia europejskiego i afrykańskiego, zwiększa prawdopodobieństwo rozwoju uzależnienia od nikotyny, oraz zachorowania na raka płuc - wynika z badań przeprowadzonych przez naukowców z RTI International w Karolinie Północnej (USA).

Artykuł na ten temat ukazał się w piśmie „Molecular Psychiatry” (https://www.nature.com/mp/journal/vaop/ncurrent/full/mp2017193a.html).

Według Światowej Organizacji Zdrowia papierosy pali nałogowo blisko 1 miliard mieszkańców Ziemi. Każdego roku dochodzi do około 6 milionów przedwczesnych zgonów spowodowanych paleniem; co sześć sekund umiera na świecie jakiś palacz.

Nowa metaanaliza przeprowadzona przez zespół dr Dany Hancock z RTI International jest największym do tej pory studium związanym z uzależnieniem od nikotyny. Objęto nią ponad 38 600 (z 15 różnych badań) byłych i obecnych palaczy ze Stanów Zjednoczonych, Islandii, Finlandii i Holandii.

Autorzy analizowali genomy uczestników poszukując genów skorelowanych z nałogiem nikotynowym. Potwierdzili m.in., że trzy geny tworzące region chromosomowy CHRNA5-CHRNA3-CHRNB4 faktycznie mają związek z paleniem, co podejrzewano już wcześniej.

Oprócz tego okazało się, że istnieje jeszcze jeden gen, który może być silnie związany z uzależnieniem od nikotyny. Chodzi o gen DNMT3B kodujący białko metylotransferazy DNA. Jeden z wariantów tego genu był wyraźnie związany ze zwiększonym ryzykiem rozwoju uzależnienia od nikotyny, w tym uzależnienia ciężkiego.

Ponadto okazało się, że osoby posiadające ten właśnie wariant genu DNMT3B mają większą skłonność do rozwoju płaskonabłonkowego raka płuc